lördag 29 september 2012

Lite upp och mycke ner....


 Här kommer två ny tagna bilder på Boris. Han åkte under saxen häromdagen och fick sen snällt ställa upp på några bilder.




Förra söndagen var jag och dom stora flickorna Pepsi och Zingo i väg på A prov på Gyllerboda.
Det blev ingen lyckad dag för mig och mina hundar, redan vid samlingen fick man en lite obehaglig känsla när markägaren gick in och pekade med hela handen och sa att vi fick inte skrämma hennes fasaner, skulle någon av våra hundar hitta fasaner fick dom absolut inte springa efter. Men hallå.... Det här är ett Nybörjarprov, dessutom det första provet i stegen som hundarna ska träffa på och stöta levande fågel.
Det är många unga och oerfarna hundar som kanske inte har 100% stadga.

Zingo fick starta i ett hav av gräs det var så mycket så att man knappt såg domare och skytt och så inte tal om en 50 cm hög liten spaniel, ett tag hade jag helt tappat bort henne i havet..... Zingo fick inte upp någon fart alls utan gick mest i mitt upptrampade spår. Hon fick en liten blöt kanin som apport som hon med viss övertalning tog upp och med viss möda då den fastnade i gräset kunde leverera till mig. 
Men när vi kom ut på lite lägre gräs en så där 20 cm istället för 1,70 så fick hon lite vind i nosen och kunde avsluta provet i ett lite högre tempo. Jag är glad över att hon fick ett bättre avslut än början men tråkigt att det var så tung mark med inte en antydan till viltvittring vilket hon behöver för att komma i gång.
Så vi var långt från godkända denna gång...

Med Pepsi gick det inte bättre, hon blev väldigt låg i början men kom igång efter en stund, hon har en fantastisk stadga, men när det kom till apporteringen så var hon lite hård mot den redan döda kaninen, så vi åkte på icke godkänt så det bara stänkte om det. 
I det stora hela var dagen en besvikelse då det gäller Nybörjarprov A, inte en enda hund gick för vilt under sina 15 minuters fältsök, kanska för att alla 17 hundar gick på samma tomma mark, sen fick dom som hade godkända poäng så långt gå ytterligare tid men på ny mer viltrik mark.

Ny får vi ladda om över vintern då detta var det sista A provet som jag kan åka på för den här säsongen, jag har nu nya mål och träningsplaner för nästa år, både inom jakten och övriga aktiviteter så jag blir inte sysslolös precis, 

Luften gick liksom ur mig ett par dagar men i fredags var jag och Monika ut och tränade lite fält, hundarna hade bra fart och stort intresse, väldigt nyttigt för både mig och hundarna att vi fick en så bra träning efter ett så radikalt misslyckande som i söndags, självförtroendet kom tillbaka.

I dag lördag har jag bara varit hemma och fixat sådant som legat efter ett tag pga alla tävlingar och träningar.
Jag och Andteas har börjat måla hans rum, fortsätter i morgon, vi får se om det hinner bli klart i helgen.
På eftermiddagen tog jag alla 4 hundar på en lång skogspromenad, det är så härligt att se deras glädje i att springa över stock och sten och bada i alla härligt geggiga vattenpölar. 

 Ha en fortsatt trevlig helg.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...