lördag 15 september 2012

Rally, duvor och vargen

Pepsi har i dag tagit sin 2:a titel
SE VCH RLD N Accounts Opportunity




I dag åkte jag och tre hundar till Häverö BK för att prova lyckan på rallyplanen.
Det mest fantastiska med rallyn är nog förutom den goda stämningen, att tävlingarna börjar på så udda tider. I dag var det banvandring 10,45 så det blev lite sovmorgon, trots att hundarna väckte mig vid 5 tiden, men som tur var somnade jag om,

Banan för dagen var inte den lättaste, det var dubbel serpentin, 270 gr höger, 360 gr vänster, 360 höger och går runt koner till vänster allt detta i rad snacka om snurrig man blev sen var det två skyltar sen gå runt till höger, sen visste man knappt var man var längre.
Zingo fick starta först och var med på noterna ända tills vi klev innanför plastbanden. Då helt plötsligt blev hon eftersökshund eller något för hon körde ner nosen i backen och tog inte upp den förren det var klart.
Kan säga att det blev mååååånga avdrag och inte så många poäng kvar.

Sen var det Pepsis tur, hon gick jätte fint tyckte jag, vi klarade alla snurrar fint lite snett läggande och ett fantastiskt sällande, men tyvärr så såg domaren något jag inte märkte och det blev en del avdrag, men vad gör det när man är på rätt sida av det magiska 70 poärngs sträcket, så nu är nybörjarklassen avklarad för Pepsis del och hon får sin andra titel RLD N rallylydnads diplom i nybörjarklass.

Boris skulle starta sist men när jag värmde upp honom så var han helt okontaktbar och sprang bara runt och tittade på allt så jag beslöt att stryka honom. Han var mest med för att tärna på att vara bland andra hundar och på den fronten skötte han sig jättebra.

 Väl hemma så han jag nästan bar innanför dörren innan markägaren på en av gårdarna här hemma ringde och bad mig komma för dom jagade duva. Jag var förvarnad att jag eventuellt skulle behövas om dom inte hittade någon annan hund att ha med.
Det blev Pepsi som även denna gång fick följa. Det gäller ju att sköta sig när man får chansen att visa vad men går för, och därför tar jag Pepsi för henne litar jag på.
Dom var tre skyttar som jagade på en ärtåker och i ett skogsparti som angränsade till åkern, Pepsi fick chansen att leta efter skadeskjutna och nerskjutna duvor. 
Totalt lyckades vi få tag i tre skammade duvor och några som redan var döda. 
Pepsi fick jobba långa stunder men på olika markavsnitt och skötte sig jättebra, har lite problem med apporteringen på varmt vilt men vi får träna på på det. Men det kändes att det viktigaste var att hon fick tag i dom duvorna som fortfarnade levde, dom ska ju inte behöva lida i onödan.

Meningen med jakt är väl att skaffa mat till familjen... så i dag lyckades jag och Pepsi med det uppdraget.
Vi var med på duvjakt och lyckades få med oss en vildsvinsstek hem, bra gjort tycker jag.... hihi

Sen till en både häftig och lite skrämmande händelse.
När jag åkte hem från rallytävlingen så möter jag på vägen en lös springarnde hund..... som straxt viker av och springer efter hela åkerkanten, jag stannar bilen och tittar på den och när den kommer närmare bilen straxt innan den viker av ut på åkern så ser jag att det inte är en hund utan troligtvis vargen.
Ja, jag är inte hundra men kan inte riktigt placera den som hund.
Jätte häftigt att se en varg i verkligheten löst springande, men skärmmande att den är så närta hemma. Även om vargen ses nästan varje månad här i området så hade jag aldrig trott att just jag skulle se den.
När jag kom hem så var allas fråga, fotade du den, men nej jag hade inte kameran med mig och jag körde bil, och jag kan ärligt säga att jag var få fasinerad över det jag såg så jag hade inte en tanke på att fota den.

Efter en intensiv dag ska jag nu försöka sova för att vara pigg till i morgon då jag och Monika ska träna jakt.
Ha en fortsatt trevlig helg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...