söndag 16 september 2012

Jaktträning Gyllerboda

I dag begav jag mig till Örbyhus och Gyllerboda för att tillsammans med Monika träna jakt med Klas och Yvonne, även Monikas kompis Lotta var med med sin Golden tik för att få lite skott träning.
Efter en fika så satte vi i gång med en rolig apporteringsövning, Klas hade snickrat i hop en bur med två ingångar och en mellanvägg och hunden skulle själv klura ut hur den skulle ta sig in och ut ur buren.
Kan säga att vi fick se mer än en förvirrad hund under övningen, men man nästan såg hur stolta dom blev när dom klarade det.
 

 Zingo behövde lite extra stöd så matte fick sitta bredvid, men då gick det galant och hon blev så stolt när hon klarade det.




 En jätte kul övning.
 Sen satte vi i gång med fältträningen, jag och Monika hade 2 hundar var och vi tog ut en hund i tagen, den enda hunden om fick gå med var Lottas Golden som skulle träna lite passivitet under skott och kast.
På Gyllerboda finns det massor med Kaniner och då menar jag massor, så vittring finns det över allt.

Pepsi var den av mina hundar som fick börja. Jag startade i ett öppet skogsparti och jag fick många goda råd under tiden. Pepsi fick ett jättefint sök med ett skott och kast. Hon jobbade på så himla fint och jag visslade inte på henne en enda gång.
Jag har nu kommit på vad jag gjort för fel sista åren då Pepsi har tappat farten helt, jag har inte litat på min hund. När jag nu börjar låta henne jobba utan att störa henne så kommer oxå farten fram, Stadga har hon i alla fall när hon inte har en skuttande kanin i nosen, hon har aldrig knalla på något annat än kanin.
Så nu ska vi bara befästa detta framför allt hos mig...... låt hunden jobba själv......

Zingo fick oxå ett sök men hon blev så himla låg av hela situationen och all viltdoft så hon fick inte upp någon fart, men skottet satte hon sig på och apporten levererade hon fint efter lite övertalning.

Efter ytterligare en fika med fantastiskt god äppel smulpaj som Monika bakat så tog vi en promenad med alla 4 hundar.  Dom fick springa lösa på ett kalhygge med massor med kaninvittring, Pepsi tyckte att det var jättekul och jobbade upp ett jätte fint sök helt på egen hand, Zingo hängde på och på slutet så gick hon sina egna vägar och letade efter vittring, hon har så härlig stil när hon väl kommer i gång, 
Jag tar alla chanser jag får med Zingo så hon får prova på olika marker och träningssätt.
Stort stort tack till Yvonne och Klas för att vi fick komma och träna hos er. 
Vi fick en mycket trevlig dag med trevligt sällskap och fantastisk träning.

Foton från dagen finns här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...