tisdag 3 september 2013

Glädje och sorg..


Ja nu var det ett tag sedan sist, ja det har väl bara gått drygt en vecka men det känns som en hel livstid.

För drygt en vecka sedan omkom en vän till familjen i en trafikolycka och hela livet stannade upp.
Livet fick en annan mening helt plötsligt. Att åka på jaktprov den helgen var ren terapi, men fantastisk kul terapi, det gick ju inte så bra resultatmässigt som jag skrivit om i ett tidigare inlägg, men tyckte lilla Cider höll ihop bra, trots en matte som inte var på topp.
Men skam den som ger sig, på vägen hem från Gävle kollade jag om det fortfarande gick att anmäla till tisdagens vattenprov i Rumsätra, och direkt när jag kom hem anmälde jag.

Väl på plats visade det sig vara en sjö med massor med näckrosor och vass, dessutom kastades fågeln från båt. Första tanken var att detta går aldrig då Cider vände för näckrosorna på söndagen, och på träningen på måndag var hon tveksam att simma i vegetationen.

Men man ska aldrig ge upp fören det är över.

Det visade sig att Cider inte alls tvekade för näckrosorna och inte bydde sig om båten utan hämtade anden så fint och levererade den in handen.
 Däremot på det långa vattnet gjorde hon lika som i Gävle, vände strax innan fågeln, men jag var nöjd med dagen så jag tjatade inte på henne utan vi får träna vidare till nästa år.

Dagens reslutat blev 

Cider (Accounts Vision Of Love)
Godkänd Nybörjarvatten
'
 

Andreas drog på sig någon vag sjukdom 1:a veckan i skolan och hade ont i magen med illamående hela veckan och jag åkte på en fantastisk förkylning, i fredags klev jag knappt upp ur sängen.

Så efter en vecka på halvfart så var det till helgen dax att ta tag i detta med min hobby... Ja hundarna alltså.
Lördagmorgon släppte jag av två nybadade och nytrimmade tjejer i Väsby för vidare färd till Vännäs (Umeå) för att gå på utställning med Camilla och Isabelle.

Själv begav jag mig till Springer Östras Open Show, kan säga att familjen idiotförklarade mig totalt när dom fick reda på att jag skulle på utställning utan hundar. Men jag skulle vara inkallande ringsekreterare.

Det blev en lång blöt dag med fina hundar och trevligt sällskap, inte för att jag var så social då jag fortfarande hade feber men, med hjälp av lite alvedon och nässpray gick det hyfsat bra.

Resultat från dagen finns att se på www.springerostra.se

Söndagen tillbringades med barnen (Andreas och Patrik) på Vallentuna flygfält för den årliga Lions flyg och motrodagen, vi gick runt i solen och tittade på flyguppvisningar, barnen flög helikopter, jag tittade på Mikael Rickfors, det blev en trevlig heldag med barnen.

Marcus var med Lasse och Johan på värtan cup (gäddfiske tävling) i år lyckades dom komma på en 13:e plats av 160 lag, bra jobbat killar.

Så till det mest spännande under dagen, utställningsresultaten från SSRK utställningen i Vännäs

Pepsi deltog i jaktklassen och fick very good, men med en trevlig kritik där domaren tyckte att hon var i god kondition för sina 7 år.

Cider ställdes för sista gången i juniorklass och kom där 2:a med CK.

I bästa tikklassen lyckades hon knipa en 3:e placering (tyvärr utan cert och R-cert då det stod 2 ej championtikar före henne) 

Eftersom Pepsi är jaktmeriterad och den enda springern som var det där, så fick hon delta i BIS finalen för jaktmeriterade hundar, där lyckades hon knipa en 4:e placering.
Det är så roligt att även om hon inte är den vackraste på denna jord så vinner hon en del priser pga att hon är jaktmeriterad, 
Det är så trevligt att arbetsegenskaper premieras.
Pepsi kom hem med en väldigt vacker rosett.

 Ja Cider fick ju oxå en men dock lite minder CK rosett .

Dagens resultat

Cider (Accounts Vision Of Love) 
2:a Junkl CK och 3:a Bästa tikklass

Pepsi (SE VCH RLD N Accounts Opportunity)
1:a Jaktklass VG
BIS 4 Jaktmeriterad 

Nu har jag börjat jobba igen efter en veckas VAB och sjukdom, ja helt frisk är jag inte men lite tid för att träna hund har jag haft.
Nu ser vi fram emot nya spännande utmaningar under veckan.

Ha en bra vecka.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...