torsdag 19 september 2013

Viltspår

Torsdag = Ledig dag, vad gör man då i regn och 10 grader varmt.
jo det var dax för Ciders viltspårs premiär.

Jag är ingen viltspårs människa, jag klarar av alla andra tävlingsformer utan problem, men när det kommer till viltspår så blir jag så nervös, jag har varit nervös i flera dagar.

Men det är ju något jag vill ha gjort med mina hundar så det är bara att bita ihop.

Väl på plats selade jag på Cider och släppte på henne på spåret, hon spårade ca 6-8 meter klockrent, sen ringade hon några gånger för att se att hon verkligen var rätt, sen gick hon på spåret utan att tveka.

Ibland stannade hon för att kolla av lite dofter men visste precis vart spåret gick så när hon sorterat ut dofterna så spårade hon lätt vidare. 

Efter 17 minuter var vi framme vid klöven och fick med beröm godkänt.

Domaren var imponerad av hennes lugna tempo, hennes sätt att veta exakt vart spåret gick även när hon gick av och luktade på något. Han tyckte även att hon jobbade otroligt moget för sin unga ålder.

Jag fick beröm för att jag trots min nervositet inte överför den på hunden och att jag låter min hund jobba i lång lina.

Phu, vilken pers, men vad glad jag var, det var helt klart värt att vara lite nervös.

Hon är en lite stjärna min Cider

Dagens resultat blev

Godkänd anlagsklass i Viltspår


Nu ska jag fundera om vi ska träna för öppenklass i år eller vänta till våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...