söndag 25 augusti 2013

1, 2 3 eller 4 erfarenheter rikare


I dag var det då dax för Ciders premiär på jaktprov, jag är ju ingen vän av att gör något normalt så istället för att anmäla till ett prov så tog jag 3 på samma dag, Nybörjarvatten, Vatten och Nybörjarprov B.

Så klockan sex i morse tog jag bilen för färd mot först Uppsala för att plocka upp Monika med hundar sedan vidare till Gävle.

Först ut var Nybörjarvatten, det var en otroligt vacker plats, fin strand och spegelblankt vatten.



Cider satt fint i skott och kast, tvekade lite i igången, men simmade fint ut i sjön, sen vet jag inte vad som hände. När hon har ca 30 cm kvar till anden vänder hon och simmar in igen..... och ville inte gå i igen.

Lite förvånad står matte på stranden och funderar vad som hände, en teori är att eftersom anden hamnade precis bakom några näckrosblad och det var helt vindstilla så såg hon inte anden och fick ingen vittring. Men men gjort är gjort och går inte att ändra.

Sen var det dax för vatten då är sträckan ännu längre samt att fågeln kan ligga dold.

Först får jag ett felkast och domaren beslutar att kasta om, Cider som hade markerat fågeln så fint.

Så när det tillslut var dax att skicka henne så klev hon inte i vattnet. Hade misstänkt detta redan innan och tjatade inte på henne. 


Som tur var var arrangörerna så vänliga så dom som ville fick prova igen, ja utom tävlan förstås, Cider fick ett kast kanske 5-10 meter (ajg har inget måttsinne)  kortare än Nybörjarvattnet. Cider var lite tveksam i vattnet men simmade fint ut och hämtade anden och levererade fågel i handen. 

Varför kan dom inte göra rätt från början....

Stort grattis till Monika Jansson och Ruth (Mountjoys Rebelious Ruth) 
som blev godkända på Nybörjar vatten.


Sen var det förflyttning till fältmarken, det var ett tag till start så deltagare och domare han med en pratstund och en fika.

När alla var på plats drog vi igång Nybörjarprovet, Cider gick ut som nr 1 vilket jag var glad för, för när vi gick ut till provmarken så gick vi längst ett dike och Cider markerade fågel flera gånger.
Så hon var lite på hugget, först fick alla hundar gå en gång på midjehögt gräs med en apport, Cider gillar när det är lite tung mark och jobbade på bra. Stadgan satt fint och markera dummyn gjorde hon fint. Men sen hittade hon inte dummyn och jag fick gå fram en lite bit. När hon väl hittaden den kom hon fint med den.

Nästa tur var mark med träd och lite kortare gräs, brännässlor och tistlar, Cider jobbade på bra men när det var dax för apportering tyckte hon att det var roligare att leta fågel, tillslut fick jag henne att apportera men hon släpper dummyn på halva vägen och överger den....

Även här fick jag en chans att lyckas, så tillslut fick jag en fin apportering (även här utan tävla), fantastiskt att även om man misslyckas så får hund och förare en possetiv upplevelse

Tyvärr fick vi inga protokoll så jag kan inte se vad hon fick för poäng ännu, men Eva tyckte att hon hade ett fint fältsök, och det var apporteringen som gick åt pipan.

Så resultatet av provdagen blev

Ej godkänt Nybörjarvatten
Ej godkänd Vatten
Ej godkänt Nybörjarprov B

Inte så kul, men vi har lärt oss massor jag och Cider, det är ju så spännande och kul att gå på prov.

På vägen hem passade jag på att handla lite på IKEA lite småsaker som vi behövde.

Sen bar det av hemåt, på vägen ringer granngårdens jägare och frågar om jag kan komma och eftersöka några saknade påskjutna duvor från dagens jakt.

Så så fort jag kom hem böt jag hund (Cider var så trött) och åkte igen, efter rn dryg timmes jobb hade vi hittat alla duvor och Pepsi hade jobbat superfint hela tiden. Ja förutom när hon badade i en lite damm full med koskit, kan säga att det luktade ko om henne , ush.

Som tur var hade våra vänner fixat middag lagom till jag kom tillbaka så det var bara att sättasig vid dukat bord vid åtta tiden.

Nu är vi hemma och jag har anmält till några nya prov, skam den som ger sig.


Ha en trevlig vecka.









 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...