söndag 31 augusti 2014

JAAAAAAA.........

 
På sista tiden har jag funderat på om det är värt all träning all tid och alla pengar jag lägger ner på jakten, dessutom jobbar jag så mycket helger denna höst så jag insåg att säsongen var slut innan den ens börjat.
Ett Nybörjarprov B som inte gick så bra och 14 dagar senare Nybörjarprov A som jag dessutom arrangerade, så träningen fick bli 3 träningstillfällen på 10 min med apportering sista veckan, är allt jag kan åka på denna höst, i alla fall om man tittar på Nybörjarprov inom rimligt avstånd, en sådär 40-50 mil. Men envis som jag är så fortsätter jag bara att dunka huvudet i väggen.
 
Cider har haft ett problem med att hon har varit lite försiktig och har lite dålig fart och motivation.
Så på sista träningarna har hon bara fått springa och jaga fågel, jag har inte hejdat henne över huvud taget, hon har till och med varit borta en längre sund, ja ca 2-4 minuter, men jag kände att jag låter henne gå. Har hellre en hund som går ur handen än en som man inte får någon fart på.
Sagt och gjort så startade jag på Östras Nybörjarprov A i går med förhoppningen att hon skulle få lite fart, fåglar fanns det gott om så precis när jag släppte henne så sprang det fasaner på marken framför henne, men hon gjorde fina slag i ett fantastiskt tempo, jag insåg snabbt att hon inte riktigt lyssnade på pipan så jag gick snabbt från 2 visselsignaler till 3 i slagen, och hon höll sig på mattan.
Första apporteringen var hon lite fundersam över, men tog den tillslut, den andra fick hon leta efter en stund men apporterade den fint till mig, släppte den inte alls som hon kan göra ibland. Lite slarvigt grepp har hon så i vinter blir det apportträning för hela slanten.
 
Cider blev lite trött i slutet och gick ibland ner till trav men oj vilket tempo hon hade haft en lång stund så kanske inte så konstigt, jag vet att hon har lite dålig kondis.
 
Så endast 2 år gammal samma år hon har haft 7 valpar lyckas hon med det som för några dagar kändes helt omöjligt.
 
Cider (Lost'n Found Accounts Vision Of Love)
 
Godkänd Nybörjarprov A
 
Jaktklass (på utställning) here we come.......
 
Jaktlust/arbetsvilja 3
Sök och mönster 3
Fart och stil 2
Följsamhet och samarbetsförmåga 4
Stadga 4
Skottreaktion 5
Markeringsförmåga 4
Apporteringslust 3
Apporteringsgrepp 2
Allmänt utlåtande 5
Vatten 5 (godkänd sedan tidigare) 
Cider och matte med den efterlängtade rosetten.

Fint sök, och mitt framför matte springer fasanerna.

Härligt tempo!
 Så var det det där med att fundera på att sluta med jakten..... varför starta en hund när man kan starta 2. Så efter att tagit med Zally på en träning så bestämde jag mig att starta henne också och det ångrar jag inte en sekund, det räckt inte till ett godkänt resultat men det var så nära, hade hon bara gått i ett lite högre tempo så hade vi fått en två på fart och stil i stället för en 1:a så hade vi varit GK
Allt annat hade hon godkända siffror på. Det är inte dåligt, hon är inte jakttränad på 2 år då hon fick ett godkänt Nybörjarprov B, men med en grundtränad hund och en matte som har tränat apportering varje dag i drygt en vecka så gick chansningen nästan ända hem.
Så nästa år provar vi igen, men med lite mer träning.
 
Tack Fia för jag fick låna henne.
 
Zally (SE VCH Lost'n Found Baby Belle)
 
Jaktlust/arbetsvilja 2
Sök och mönster 2
Fart och stil 1
Följsamhet och samarbetsförmåga 4
Stadga 2
Skottreaktion 5
Markeringsförmåga 4
Apporteringslust 2
Apporteringsgrepp 4
Allmänt utlåtande 5
Vatten 5 (godkänd sedan tidigare)
 
Zally inför start.

Lite dålig fart men gick fint in i snåren.

Men i bland ökade hon farten till helt OK.

En nöjd uppfödare med fina Zally

Fina fasaner gick vi på, på provet.
 
En härlig dag hade vi på Långtora i Enköping, sen avslutade vi den hemma med god middag, massor med hundprat och några glas vin för att fira att det största målet i karriären för Ciders del nu är uppnått.
 
Tack alla för dom fina orden om Cider både under och efter  provet.
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...