måndag 1 september 2014

Viltspårsprov

 
 
Efter en fantastisk helg med otroliga resultat skulle vi försöka ladda om Cider och jag för i dag hade vi ett viltspårprov bokat och dom som känner mig vet att jag blir otroligt nervös.
Viltspår är nog den enda grenen inom det jag tävlat i som jag blir så nervös så jag mår dåligt.
 
Men jag vill ju så gärna ha dessa meriter på mina hundar så det är bara att bita i hop.
Denna dag hade jag Fia med Zally och Bettan med mig, och det underlättar ju enormt att ha någon med sig som distraherar.
 
Första hund ut var Bettan (SE VCH Hoffedalens Bettan) som spårade till sig ett 1:a pris.
 
Grattis till Fia och Bettan

 
 
 
 Sen var det då min och Ciders tur, vi har tränat lite i sommar men det har inte gått så bra men i går la jag två korta spår för att få Cider att tänka om från vackra fasaner till gamla döda rådjursben. Direkt när vi startade första spåret så sög hon fast i spåret och gick klockrent hela spåret, så lilla Loka fick det sista spåret, så förhoppningen var att det skulle gå lika dant i dag och att hon skulle hålla alla 600m
Så tillbaka till spåret i dag så när jag släpper på henne finner hon spåret utan tvekan och kliver på i ett bra tempo, hon släppte inte efter ett par meter som hon brukade utan gick bara på, då tänkte jag att nu gäller det att hänga på så jag inte stör henne så hon kommer av sig, hon klarade första vinkeln utan problem, sen trasslade linan in sig i en död gran och jag var tvungen att trassla ut den, oj så nervös jag blev för att hon skulle komma av sig men inte då hon fortsatte bara i samma tempo som tidigare. Bloduppehåll och tillbaka gången gick suveränt och vi började närma oss slutet. Då började tankarna gå igen, måtte hon nu orka hela vägen....
Skottet gick bra, hon tittade runt för att se vart fågeln trillade, men jag fick henne att fästa på spåret igen efter bara någon meter, sen var det bara klöven kvar och den hittade hon utan problem.
 
Resultatet blev:
 
RLD N RLD F Accounts Vision Of Love
 
1:a pris med Hp
 
 
Är så otrolig stolt och glad över min lilla Cider som på bara ett par dagar har klarat Nybörjarprov A som är fågeljakt och nu spårar sig till det bästa betyg man kan få.
Hon har mognat otrolig sista tiden.
 
 
 
 
Zally (SE VCH Lost'n Found Baby Belle)
 
var sist ut och även hon spårade till sig ett
 
 1:a pris med Hp.
 
Stort grattis till Fia och Zally
Jag är så stolt över Zally som också var och jagade fågel i lördags med fina resultat.
 
Nu laddar vi för Östra Cup nästa lördag.
 
Ha en bra vecka!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...