söndag 23 februari 2014

Rallykurs mm

 Idag var det dax för 2:a och med det den sista gången av rallylydnadskursen. Tänk vad saker som är kul går fort, vi har nu varit på kurs 2x6 timmar och tiden har bara rusat i väg. Jag tycker det är så kul att gå kurs men gör det allt för sällan.

I dag var det både Cider och Pepsi som fick följa med.
Vi fick gå många olika banor  och fick mycket tips av "fröken". 

För Pepsi har det blivit lite för mycket och för intensivt med träning på sista tiden, sedan vi började att träna in högerhandling så har Pepsi blivit mer och mer förvirrad, så tillslut har hon inte ens förstått ordet sitt, vilket hon har hört i hela sitt liv, så i dag koncentrerade vi oss på att gå till baka några steg och träjade bara vänsterhandling och försökt få lite flyt i träningen, men det är mycket jobb innan hon förstår och orkar reda ut vad det är jag vill, vi går tillbaka till grunden och tränar på med sitt och lite basövningar som att följa händerna och belöningar, kanske måste matte skaffa sig lite bättre tajming oxå.

Cider fick gå både höger och vänster handling. Hon är så duktig min lilla prinsessa, visst missar vi en hel del, framförallt vid bangående, matte är kanske inte den som får i hop allt hela tiden, men det är ju därför man tränar. 
Vi fick även lite tips på träningen i att skicka till kon, så nu ska vi träna in targetplatta, ska bli så spännande då jag aldrig har jobbat med target innan, men jag tror det är ett bra sätt att tärna in vissa moment framörallt med Cider som är så snabbtänkt.
Så nu har vi massor att träna på under vår och sommar i kombination med en liten hög med valpar.
Tack snälla Monika för en jätte trevlig rallykurs.


Idag hade jag även kameran med mig och passade på att ta lite släktfoton då det var 3 generationer Pepsi på plats. Pepsi, hennes dotter från B kullen, Zally och Zallys dotter Zelma född på Hoffedalens kennel.

 Hoffedalens Fia, Zelma, ser jättetrevlig ut och har en härlig attityd på träningen, ska bli så spännande att se vad det ska bli av denna lilla tjej.


Då Pepsi inte tävlas mer än i rallylydnaden och Cider förhoppningsvis är dräktig så insåg jag att det behövdes en hund att träna med.... träningstok som jag är "ibland". Så nu har jag skaffat mig nytt träningssällskap, dess utom en hane, jag som inte är en hanundsmänniska, men ibland måste man våga prova något nytt. 
Så min nya träningskompis heter Ragnar och är inlånad under våren från kennel Mountjoy. 
Jag hoppas att vi fungerar bra i hop, hela familjen och Ragnar, men han har redan nu anpassat sig bra och då har ha bara varit här ett par timmar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

O-Kullen flyttar

 Idag var det dax för O-kullen att börja flytta Det var 3 stycken som åkte med sina nya familjer. Alla 3 kommer att bo i Vallentuna så jag f...