söndag 29 juli 2012

Rallylydnad


I dag var det dax igen för att åka på Rallylydnadstävling, mitt i semestern och ingen jättelust att tävla men är man anmäld och kommit med, till och med med 2 hundar, så var det bara att åka.
Tävlingen började klockan två, även det kändes lite konstigt men det var fint väder och banan låg i skuggan under stora björkar.

Jag hade några moment jag absolut inte ville ha med som tex sitt stå, för många vänster svängar/snurrar samt ligg under gång. Men varken stå eller ligg var med, men alltid hittar ju banritaren på någon annan svårighet som man inte har tänkt på.

Denna gång var det "spring" vist det är ju inget svårt att springa men när dom lägger in 3 skyltar i spring tempo så är det inge roligt längre. Dessutom när det är 360 gr vänster och 45 gr vänster då vill inte jag vara med längre.....

Jag har så svårt för vänstersvängar sedan tidigare så måste man springa dom .





Gå runt koner som en dåre var i alla fall till min fördel denna gång den var lagd till höger, då är jag närmast konerna hela tiden och Pepsi slipper snubbla över dom som på förra tävlingen.
Pepsi skötte sig så där, lite nos och lite okoncentrerad i början men skötte sig bättre mot slutet. Spring momenten gick sådär men jag förstog att jag skulle vara på gränsen till godkännt, men över eller under det var frågan.
  
Sen var det Zingos tur hon är ju långt från vältränad men det är alltid kul att prova hur långt man kommit med träningen. Nu var det då otur att det var spring så stor del av banan för det hade vi inte tränat allt.
 Hon skötte sig bra men hade några missar, så som 360 gr vänster där vi fick 10 p avdrag, men matte var ändå nöjd med sin prinsessa och vet nu att vi behöver träna massor mer innan nästa tävling.

Resultatet blev idag 

Pepsi 73 poäng 

&

Zingo 54 poäng

På tävlingen var även Tania och Sandra som tyvärr inte lyckade hela vägen i dag och Gun-Britt och Åsa som båda två kom över 70 poäng Gun-Britt i nybörjarklass och Åsa i fortsättningsklassen.

Tack tjejer för en trevlig dag i solen.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...