tisdag 13 september 2016

Östra Cup 2016

 
 
Söndagen den 4/9 2016 var det dags för årets upplaga av Östra Cup.
Som alltid är det en massiv mängd saker som ska fixas, anmälningar, katalog, domare, mark, fåglar, skyttar priser, rosetter vackert väder och massor med andra saker.
En tidig morgon på cupdagen
 
 
I år liksom många andra år hölls Östra Cup på Skånelaholms gård och slott. En mycket vacker miljö som tillhandahåller plats att ha utställningen, parkering, plats för fältdelen och vattendel.
Skånelaholms slott.
 
 
I år var det 39 anmälda till själva cupdelen, 6 valpar och en veteran.
 
Jag hade Cider och Gin med mig, då det fattades skytt till vattnet så var jag tvungen att rycka in på förmiddagen för att skjuta, därför lämnade jag över hundarna med varm hand till Monika, Camilla och Lee som lovade att ta utställningsdelen. Fick lite rapporter under fm första att Cider blev bästa öppenklass tik fint visad av Lee.
 
Min duktiga handler Lee med Cider vinner öppenklass tikar med Hp och blir tillslut 2:a bästa tik.
 
 
Sen ringde Monika och sa att det var dags att komma tillbaka för att ställa någon av mina i bästa tikklass, Gin var i ringen med Camilla när jag kom tillbaka så jag smög fram och gömde mig bakom tältet, då Gin är den största mattegrisen av alla. Gin vann sin klass med sin syster Diza som god 2:a.
 
Systrarna Gin och Diza

Gin 1:a med HP i Unghundsklassen

Gin och hennes syster Diza

Gin och Camilla
 
 
Sen var det då dags för alla tikar med Hp att gå in för bästa tik, både Cider och Gin blev utvalda tillsammans med Veterantiken Tuva och Juniortiken Mello.
 
 
Så en tik från varje klass, Cider slutade som 2:a bästa tik och Gin 4:a bästa tik, vann van den snygga veterantiken. Stort grattis till Tuva och Camilla som dessutom blev BIR och Bir veteran.
Gin 4:a bästa tik
 
 
Sen var det dags för fält och vatten. då det brukar vara en del kö på fältdelen började jag med vattnet, några hundar var före mig, det är så roligt att se dom övriga deltagarna många som varit med förut som förvånas över att hundarna gjorde bättre än förra året, eller dom som provar för första gången och hunden bara kliver i och gör som den ska, eller bara simmar för första gången. Så kul att folk vågar prov och tycker det är kul.
 
 
Gin satt fint i skott och kast, gick in vattnet hämtade fågeln och levererade den till mig. Cider lika så ett helt perfekt vattenarbete av bägge hundarna, så nöjd med dom.
Gin apporterar mås. Bild från tidigare.
 
 
Sen var det lite väntan på fältdelen, men det finns alltid folk att prata med och hundar att titta på så det är bara trevligt.
I väntan på fältdelen, Foto: Jessica Norman

Fina Gin, så nyfiken och avundsjuk på dom som fick springa på ängen.
Foto Jessica Norman

Cider lika sugen som Gin på att få vara med
Foto: Jessica Norman
 
 
Gin började av mina på fältet, hon tog en lite stor repa först för att kolla in viltet som låg på kanten. sen började hon jobba så fint, hon fick gå på en liten ängsväg med diken på båda sidorna, hon bara flög över dikena och hade fin fart och stil. Hon var stilla i skott och kast och hämtade anden fint och lämnade den till matte.  Är så stolt över min lilla svarta toka.
Gin apporterar and, bilder sedan tidigare.


 
 
Cider fick också gå på vägen hon sökte av båda sidorna och jobbade på fint, fast i skott och kast. fick en ganska lång apport över diket som just där var ganska djupt. Hon apporterade fint och fick kämpa lite för att ta sig ner och upp i diket med en stor och tung and i munnen men trots att hon är lite liten så var det inget problem och hon lämnade anden i handen på mig.
 
Cider apporterar trut, bild sedan tidigare.
 
 
Sen var det bara att vänta in prisutdelningen.
 
 
Det delas ut priser för bästa jakt unghund och öppenklass samt bästa Dual purose (utställning och jakt sammanräknat) unghund och öppenklass.
 
Sen utses BIS Dual Purpose 2016 (högst totalpoäng av alla)
 
 
I Bästa jakt unghund kom Gin 3:a
 
 
 
I bästa Dual purpose unghund kom Gin 2:a
 
Cider vann både bästa jakt och Dual purpose öppenklass
och blev också

 
 
BIS DUAL PURPOSE 2016
för 2:a året i rad.
 
Finaste och duktigaste Cider
Domar utställning Christina Filén, Vatten Elin Söderlind, Fält Peter Lanning.
 
 
Är så stolt över mina hundar som är så snygga och duktiga :-)
 
Mina finaste tjejer, ja Loka är också finast men fick inte vara med i år.
 
 
Grattis till alla andra pristagare och till alla andra som var med, alla som vågade prova på.
Fantastiskt att så många vill komma och vara med på Östara Cup. Det är så trevlig stämning och man träffar så många vänner under dagen, även om jag är lite stressad av allt som ska fixas och inte hinner prata med alla.
Tack till Camilla som hjälpte mig att fota prisutdelningen.
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...