söndag 18 september 2016

Nybörjarprov x 2

 
Förra helgen bar det av till Strängnäs både på lördag och söndag.
På lördagen var det Gin som skulle starta på nybörjarprov B och på söndagen var det Ciders tur att starta men denna dag var det nybörjarprov A.
 
 
Lördagen började tidigt med sol och klarblå himmel, inte det optimala för hundaktiviteter.
Gin skulle först starta på em så jag gick med och tittade på startande hundar på fm då det var många ESS med och det är ju alltid kul att se.
 
Ju längre dagen led ju varmare blev det, runt lunch var det över 25 grader och strålande sol och ingen vind, vi var som tur var bara 4 hundar som gick ut efter lunchen så det blev inte jättelånga väntetider men det tog på hundarna. Gin som är orutinerad och gärna vill vara med tog stryk av vädret men det är ju inget man kan göra något åt, det var ju lika för alla.
 
Gin startade fint med god fart kanske lite vid i sitt sök men inte som förra gången vi startade, skott, stadga och apporter skötte hon jättefint, så i det stora hela är jag nöjd, det vi föll på var fart och stil.
 
Det mest positiva med dagen var att man fick göra alla moment, trots att hunden inte gjorde det dom skulle, allt gjordes för att man skulle få en så positiv upplevelse som möjligt, det är inte alla domare som gör det, utan för minsta fel så är man ute och får kliva av. Nybörjarprov är en egenskapsbedömning och då ska alla egenskaper bedömas om möjlighet finns. Det värsta jag vet är när man redan på samlingen får höra "att om inte hunden gör som den ska så bryter jag direkt" då känns det ganska meningslöst att betala 350-450 kronor för att strata.
 
 
Men vi hade en mycket trevlig dag, med fina hundar och trevligt sällskap.
 
 
Bara att åka hem byta hund och ladda om. På vägen hem stannade vi längs vägen så Gin fick bada då hon var helt matt av värmen.
Gin tar ett kvällsdopp
 
 
På söndagen började jag med att skicka Cider i sjön, hon är nämligen väldigt värmekänslig och skulle starta ganska tidigt på fm,
Tidig söndagsmorgon
 
 
Om matten inte kastar något får man apportera det som finns

 
 
På nybörjarprov A måste man stöta fågel och första hunden drog upp ett gäng fasaner som sedan drog upp fler och fler fåglar...., men sen gick vi på marker där fågeln satt en eller 2 åt gången fint utspridda.
 
Cider fick först gå ett dikessök, vilket jag är dålig på, sen fick hon söka av en ö där hon fick en fasan på vingarna, stadgan var fin och apporteringarna gick fint, tyckte själv att hon hade lite dålig fart, men domaren tyckte att det precis räckte, stolpe in, kallade han det, så skönt att ha stolparna på sin sida för en gång skull. Efter att jag gått gick jag tillbaka till bilarna och åt lunch med dom som var kvar där. På eftermiddagen gick jag med och tittade på dom sista hundarna, det är så lärorikt.
 
 Dagen avslutades med prisutdelning med fina rosetter.
 
Är så stolt över min Cider som nu har 2 godkända Nybörjarprov A och ett Nybörjaprov B
 
Cider
( SEVCH RLD N RLD F RLD A
Accounts Vision Of Love)
Godkänd Nybörjarprov A
 
Med all rätt lite högfärdig

Godkända ekipage

 
På vägen hem blev det en hamburgare till Cider som vanligt när hon har varit duktig, matte firade med en glass.
 
Hamburgerkalas
 
Nu förbereder vi oss för valparna som ska komma i slutet av nästa vecka.
 
Loka provar valplådan med lite blandade känslor.

 
Men än orkar hon att hänga med på promenaderna
 
Loka på klöverängen
 
Cider och GIn
 
Mina 3 fina tjejer

 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

O-Kullen flyttar

 Idag var det dax för O-kullen att börja flytta Det var 3 stycken som åkte med sina nya familjer. Alla 3 kommer att bo i Vallentuna så jag f...