tisdag 2 augusti 2011

Den perfekta fältträningen

 I måndags tog jag mod till mig och åkte till mitt favoritställe för att träna.
Modet behövdes för sist vi åkte förbi stället sod det 4 jättestora vildsvin där med kultingar.
Jag har inte lust att springa på en hel flock svin med hundarna med mig.
Men man ska ju inte vara en fegis utan jag åkte på kvällen dess utom, men vid halv nio tiden och vi såg dom vid halv tolv.
Tanken var att kasta lite and i sjön för apportträning samt träna lite fält då marken är så bra. Ett krondike på ena sidan halvhögt gräs, en liten dam på andra sidan samt delar med midjehögt gräs och allt detta på en brädd av 20-30 meter.
 På vägen ner till sjön kastade jag ut 9 dummisar för att kunna träna fält på senare efter vattnet.
Men väl nere vid sjön så blev jag allt lite förvånad, istället för blankt fint vatten var det en remsa med 20 m vass och näckrosor över hela den åtkommliga delen av sjön, otur då dom har röjt vass ock vinden legat åt stranden till, så det blev ändring av planerna. Jag fick kasta and på land i stället.
Då Zingo har haft lite funderingar över att apportera mås på land så var jag lite nyfiken på om hon skulle ta anden, men hon apporterade såååå fint och gjorde 4 perfekta avlämningar, även Pepsi gjorde sina apporteringar fint.
 Sen gick jag tillbaka och lämnade Pepsi i bilen och släppte Zingo på fältet.
Redan från början höll hon ett fint tempo galopperade hela tiden, tvekade inte att gå ner i diket eller i dammen, och inte heller brydde hon sig om skiftet på gräshöjden.
Dessutom hittade hon 10 av 9 dummisar (jag hade kastat bort en för ca en månad sedan när jag var där sist)
Till sist tränade jag lite stadga och kastade dummisar och blåste ner henne och hon stannade varje gång.

Pepsi fick sig ocxå en genomkörare men där krävde jag lite mer disiplin, hon vet att det brukar finnas ett andpar i dammen och i dag fick hon inte gå ner dit. Dessutom fick hon några svåra apporter som hon fick leta efter ett tag.
Men som vanligt så är hon outtröttlig och ber hela tiden efter mer arbete.

På vägen till bilen började det skymma ordentligt och grisskräcken kom fram igen, jag tilllät inte Pepsi gå mot skogen och i höggräset, fånigt kanske men men....

I tisdags blev det lite apporteringsträning med duva och det var inte heller något problem för Zingo.
Så nu blir det ingen mer jaktträning på ett tag, det känns som det mesta sitter (förutom måsen) och jag vill inte överträna dom, hösten är lång och det är mycket jaktaktiviteter framöver.
Jag vill ha hundar som är på hela tiden och inte sådana som kanske är uttröttade av all träning.

 En hel del bus blir det när hundarna varit så duktiga på träningen.

Pepsi spanar ut över "ägorna"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...