söndag 26 april 2015

Näradöden upplevelser x 2


En helg utan några planer inget jobb och inga tävlingar då Cider började löpa och jag missade anmälan till Västerås utställningen. Så en hel helg utan planer, man känner sig nästan lite vilse...
 
Men det ordnar sig alltid.
 
Fredag kväll la jag ett spår i skogen till Cider, var lite orolig att hon inte skulle gå ut 10m i linans längd, så det måste kollas. Sagt och gjort la jag ett spår där jag tydligt markerade ut 10 m, har inget måttsinne så jag måste stega ut alla mått. sen blev det 2 vinklar och 3 apporter.
 
När spåret var lagt så tog jag alla flickor på en skogspromenad, vi går inte så långt men vi går långsamt och stannar och tittar på saker så lilla Gin hänger med.
 
På vägen tillbaka så hittade flickorna skogens enda dypöl den var inte stor men visst fick 4 springer spaniels.
 

 
Väl tillbaka till bilen hade det gått 40 minuter, alldeles lagom för spåret att ligga.
Insåg att jag bara har en 10 meterslina, som man har på viltspår, men i bruksspåret ska det vara 15 m, och eftersom vikten var att släppa ut linan minst 10 meter innan jag började gå så fick jag hitta på en egen lösning.
 
Påsläppet gick super, Cider gick lätt ut sina 10 m, plockade alla apporter men missade lite i vinklarna. Är så nöjd.

 
 
Lördag började med en lååång sovmorgon, jag gick upp vid 10 tiden, åt frukost i lugn och ro, tog sedan Gin med mig och åkte ner till Vallentuna BK för att titta på Monika och Ruth som skulle tävla lydnad, det blev en trevlig dag med mycket bra social träning för lilla Gin
 
Gin tittar på tävlingarna

 
Stort grattis till Monika och Ruth som tog ett 1:a pris i Lydnadsklass 1.
 
 
Lördag kväll blev det middag hemma sen åkte vi till vänner och spelade kort en stund.
 
Söndag morgon blev också lite sovmorgon sen en hel del tomtfix, tvätt, disk en stund i solen mm.
På sena eftermiddagen tog jag flickorna och åkte till Kårsta och Sparren där la jag ett spår till Cider.
 
Det blev ett ängsspår med 2 vinklar ca 200 meter med 3 apporter och slutbelöning, precis när jag lagt ner slutbelöningen (burk med godis) gömt den lite i gräset, så tar jag ett steg åt sidan och skulle hoppa över diket för att gå tillbaka på vägen, så far en liten huggorm i väg och jag är fantastiskt rädd för ormar, backar en bra bit, har hjärtklappning och är gråtfärdig, funderar om jag ska gå tillbaka på ängen , men vill inte förstöra spåret, men tillslut bestämmer jag mig för att hoppa över diket lite längre bort, efter noga studier av dikeskanten.
Ormmöten för mig är en näradöden upplevelse som jag gärna är utan.
 
Väl tillbaka till bilen tar jag flickorna på promenad längs den nerlagda järnvägen längst sjön Sparren, en väldigt fin promenad väg dock badar ju mina hundar gärna så dom blir lite skitiga då banvallen är av sand.
Längst högerkanten på sjön går banvallen hela vägen.
En bit på vägen kommer man till badberget och jag tänker ju inte mer på det, alla hundar springer över berget och ner till vattnet, lilla Gin är ju inte så vattenvan så hon liver ju ner i vattnet och alla vet ju hur halt det är på en bergshäll i vattnet.
Ser snabbt att hon inte tar sig upp, släpper kamera, koppel och hasar ner till vattenkanten så fort jag kan, får tag i Gin och drar upp henne, men som den lilla tokfian hon är så skakade hon bara på sig och fortsatt i samma fart, utan tanke på att matte hade fått sin andra näradöden upplevelse för dagen.
 
Resten av promenaden höll jag ett öga på Gin så hon inte gick nära vattnet på dom få ställen där det var berg.
 
Inga kvarstående rädslor för vattnet efter simturen




 


Vacker prommenadväg

Fin men skitig
 
Promenaden avslutades med ett frivilligt dopp.
 
 

Pepsi visar småtjejerna ur man gör.

Följa John.

Cider

Full fokus på pinnen men den var för långt ut så den vågade hon inte ta.

Lite spännande med vatten

Loka vågar inte riktigt simma

Men vatten är kul.

 
Så var det då dax att gå ut bland ormarna igen, men förhoppningsvis var den långt borta vid det här laget, Cider spårade bra och plockade alla apporter, tappade som vanligt i vinklarna, men men det är ju bara att träna på så kanske vinklarna sitter så småningom,
 
 
Sen blev det grillmiddag och ett glas vin, och nu soffan,
 
Så skönt med en ledig helg 
 
 


1 kommentar:

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...