torsdag 2 april 2015

Lydnadsträning

 
I dag var det premiär för vår nya träningsgrupp i lydnad i dag var vi 5st men det kommer vara fler, sen kanske inte alla kommer varje gång.
 
 
I dag började vi med ett litet planeringsmöte sen blev det lite träning.
 
Cider fick prova på budföring för första gången i sitt liv och jag kan riktigt ärligt säga att det inte gick bra, men nu har vi provat så nu är det bara att börja träna. Får utnyttja gubben och barnen och träna.
 
Sen blev det lite enskild träning, vi har ju lite problem med linförigheten (fotgåendet) men vi tränar på och hoppas det släpper vart efter.
 
Provade även på apellhöjden på hindret vilket är 65 cm vilket är ganska högt för lilla Cider, det gick rätt bra att hoppa när vi hade fart mot hindret men från stillastående dock ganska långt i från hindret så slog hon i varje gång. Får lov att träna lite för att få till en bra teknik. Dessutom blir det targetträning så att hon sätter sig en bra bit bakom hindret för att få fart tillbaka.
 
 
Sen blev det tal om det moment som jag bävar, platsliggning, Cider brukar alltid resa sig efter bara 5-10 sekunder, så lite nervös när vi skulle ligga med "proffsen"
Vi skulle börja med sitt i grupp, och varför inte prova det med trots att vi nog aldrig kommer till den klassen där det är med i, jag sätter Cider går ifrån, går inte så långt men ändå en bit, Cider sitter som ett ljus, dom andra hundarna håller på att trixa och fixa lite, mattarna går lite fram och tillbaka för att korrigera sina hundar och Cider sitter fortfarnade som ett ljus, efter 1 minut går jag tillbaka. Så duktig hon är.
 
Sen var det dags för platsliggning, lägger ner Cider och är extra tydlig med stanna kommandot, går i från en bit  och vänder mig om, hon ligger fortfarande, jippi, har tidtagning på på telefonen, hon ligger 30 sekunder, 1 minut, jag hör en fasan skrika i skogen bakom mig, hon ligger fortfarande, 1,5 minut, det landar en duva på telefonledningen bakom Cider, som börjar låta som bara duvor låter, duvan flyger långsamt iväg snett bredvid hundarna och Cider ligger kvar. Det har nu gått 2 minuter och min stjärna ligger kvar ända tills jag är tillbaka och ber henne sätta sig, så himla duktig hon är  min lilla Cider.
 

Åh så kul det var, tack alla för en trevlig kväll.
 
 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...