lördag 20 augusti 2016

Vattenprov mm



Idag var det dags för den Svenska jaktsäsongen att börja, som vanligt börjar det i Gävle med vattenprov och Nybörjarprov, det är 4:e året jag är där.
 
Denna gång fick jag trevligt resesällskap med Lee och Monika, resan blir ju så mycket trevligare när man är fler. Väl på plats så träffar man ju många man känner och efter nästan ett års uppehåll från jakten så har man mycket att prata om.
 
I år började vi med nybörjarvatten och Gin var startnummer 2. Gin har ju sista månaden fått för sig att man ska lägga fågeln på stranden och inte ta upp den mer. Då tiden aldrig riktigt räcker till så har jag inte hunnit träna så mycket som jag har velat, men onsdag, torsdag och fredag så var det hårdträning. Onsdagen blev inte så bra hon simmar glatt och hämtar fågeln men som sagt lägger den på stranden, en av 20 kast bar hon till mig. Torsdagen bar det iväg till ny plats och träningen gick helt plötsligt mycket bättre nu bar hon långt upp på stranden men inte till mig. Fredagen var bara en uppfräschnings dag så iväg till nytt ställe igen och kasta några kast, nu verkade polletten ha trillat ner för nu gjorde hon en perfekta avlämning. Bara åka hem och hoppas att allt skulle funka även på provet, inte för jag trodde det.
 
Härligt med kvällsträning, men trist när det blir mörkt så fort.
 
 
Men väl på plats på nybörjarvattnet så sprang hon först och tittade på skytten och kastaren för att se om hon kunde komma närmare fågeln, men när det inte funkade så kom hon tillbaka och gick snällt ner i vattnet, simmade ut tog fågeln och kom tillbaka till mig med den, lite snett upp på stranden men när jag ropade kom hon ända fram. SÅ nöjd med detta så vattenprovet fick gå som det gick.
 
På vattenprovet så var det som en liten kanal ut genom vassen och dom kastade fågeln från båt. detta har vi aldrig provat tidigare. Hon var stilla i skott och kast simmade snällt ut till där vassen slutade där vek hon av och gick upp till mig igen, sen simmade hon nästan ända ut och vände för jag tror båten var lite läskig, men på tredje skicket simmade hon ända ut och kom snällt tillbaka till mig med fågeln.
 
Är så stolt och glad över min Lilla Gin
 
SE VCH Mountjoy Unclouded Unity
 
Godkänt vattenprov
&
Godkänt Nybörjarvatten
 

 
 
Sen var det dags för Nybörjarprov B fältdel, kan säga att det där med träning har inte hunnits med, kört lite sök och apportering 2 gånger sista tiden, pipan kan hon inte alls, så hade inte några förväntningar alls på att hon skulle klara det, men alltid bra att träna i provsituation.
Gin började bra, fin fart men lite yvigt, sen hittade hon på något som var roligare och gick ur handen, hon var inte borta länge men dock var hon borta ett tag, men jag är glad att hon hade fart, ny får matte se till att träna lite bättre till nästa gång :-)
 
 
Är så nöjd över dagen!
 
 
Stort stort grattis till Monika Jansson och Bilbo Mountjoy Scallywag Sam som idag blev godkänd på nybörjarvatten, vattenprov och Nybörjarprov B
 
Ni är så duktiga!
 
Monika och Bilbo

Godkända hundar

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...