tisdag 11 augusti 2015

Vattenprov

 
 
Efter en sommar med simskola för Loka och Gin med blandade resultat så började Loka så smått bli en badgalning, då var det dags att ta fram fågeln och börja träna på allvar.
 
Första gången med fågel apporterade hon så fint som om hon aldrig gjort annat, brydde mig inte så mycket om avlämningar men hon bar gärna långt upp på land, fågel är hennes stora passion.
 
Tränade på ett par gånger med fågel, både and och mås och allt var frid och fröjd. Vågade mig på att anmäla mig till nybörjarvatten och tog vattenprovet också då har man i alla fall 2 chanser.
 
 
Veckan innan provet kom jag på att hon aldrig hört skott på nära håll, så på onsdagen släpade jag ut gubben i skogen med Loka och Cider för att skotträna. Det gick bra hon har ju ingen stadga men hon blev inte rädd och det är ju det som är viktigt.
 
På torsdagen åkte jag i väg för att träna på fågel sista gången innan lördagens prov, brukar aldrig träna dagen innan.
 
Bestämmer mig för att träna på ett ställe där jag inte tränat Loka tidigare men andra hundar, det visar sig att det är grunt vatten så det blir långgrunt och Loka passar då på att se till att anden är riktigt död. Precis när hon kan bottna så börjar hon greppa om och försöker dränka fågeln, lyssnar inte alls på mig förrän hon är säker på att hon har gjort det hon skulle, då kom hon så snällt med pippin och lämnade i handen. Ush ingen bra träning alls, så hem och tina en ny fågel och ut igen på fredakvällen, då på ett djupare ställe, tendensen till att vilja dränka den stackars fågeln finns även idag, känner mig uppgiven och funderar på att stanna hemma från provet. Men som den envisa och tjuriga hundägare jag är så åker jag ändå.
 
Väl på plats började dom med det långa vattnet, upplägget var bra men vi hade dom sämsta vindförhållande vi kunde få, hundarna måste ta markeringen och vara riktigt envisa för att hitta fågeln vinden låg på sidan och all vittring gick direkt upp på land.
Loka klarade skottet med lite oro i stadgan, tog markeringen och simmade direkt mot fågeln, jag som tittade på hunden när kastet gick visste inte riktigt var fågeln var, så när Loka närmade sig så trodde jag att hon var några meter fel men dock på rätt sida med tanke på vinden, men så helt plötsligt vänder hon om och då har hon fågeln i munnen. Hon simmar fint emot mig men viker av lite mot stranden som ligger ca 10 meter i från mig, jag får ropa och locka lite för att få henne på rätt kurs men så kommer hon och kliver upp med fågeln och lämnar i handen som hon aldrig gjort annat. Min duktiga Loka.
 
På nybörjarvattnet var alla förutsättningar helt perfekta, fin sandstrand, vinden i nosen och fint blankt vatten, så det var inga problem för Loka som simmade ut och tog anden och levererade så fint i handen.
 
Jag är så stolt över min fina Loka som med så lite träning bara levererar.
 
Loka
Lost'n Found Dancing In The Dark
 
Godkänt Vattenprov
Godkänt Nybörjarvatten
 
 
Nu tränar vi mot nya mål, hoppas på start på nybörjarprov i höst, men Loka går lite stort och är lite ohörsam så det krävs mycket träning men jag vill inte bråka för mycket med henne heller då hon har en fantastisk fart i skog och mark.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...