söndag 16 augusti 2015

När jag gör det jag tycket är roligast...

 
Så här på slutet av sommaren och under hösten får jag göra det jag ser fram emot hela långa vintern, våren och halva sommaren, det är då jaktprovssäsongen börjar med vatten prov, nybörjarprov och fältprov. Jag tycker träningen inför proven och själve proven är fantastiskt roliga, visst blir jag stressad och nervös trots att jag har hyfsat bra tävlingsnerver. Men ibland betyder en tävling lite mer och då kan jag bli lite mer nervös som vissa har märkt.
 
En del frågar hur mycket jag tränar, det är svårt att säga för jag lägger in träningen i vardagen året runt, men inför prov som tex vattenprov kan jag träna vattenapportering vid sjön ett par tre gånger i veckan månaden innan prov, dessutom tränar jag på apportering av dummy/fågel av olika sorter samt andra föremål minst 3-4 gånger i veckan hemma i trädgården eller i köket. Så det kan bli minst en 5-8 träningspass varje vecka.
 
Förra veckan var jag och Loka på vattenprov det var en test inför den stora stora händelsen jaktmässigt i år det Norska jaktanlagsprovet.
 
Jag blev tillfrågad för ett tag sedan om jag ville åka med till Norge för att gå på jaktanlagsprov, det var Monika, Åsa och Lee som skulle åka härifrån och Carolina och Ann-Sophie som skulle sluta upp från annat håll. Redan då visste jag att jag skulle få svårt att ta ledigt då det fortfarande är semestertider på jobbet, men jag bestämde mig att jag skulle åka trots att vi skulle bli sena iväg.
 
Lee hade ordnat ett hundsläp så vi kunde åka tillsammans med alla 8 hundar, jag hade Loka och Cider med mig, hade väl från början inte högre förhoppningar om provet då Loka är långt från färdigtränad och Cider har motsvarande meriter i Sverige, men då vi har pratat om att åka i många år så var det ju självklart att åka med.

 
Vi kom i väg sent pga att vi alla jobbade under dagen och det var becksvart när vi kom fram till campingen i Årjäng, men väl där blev vi fint mottagna av Ann-Sophie och Carro som hade fixat korv och hamburgare och lite gott att dricka, men vi blev inte så lånrandiga då vi skulle upp tidigt på morgonen för vidare färd mot Norge och Marker där provet var.
 
Samlingsplatsen låg vid en stor sjö bredvid ett högt berg, jag funderade lite var "fält"delen skulle vara, men hade hört att den kunde vara i skog också.
 
Då det var hela 21 starter blev vi delade i 2 grupper för 2 olika domare, Åsa och Ann-Sophie hamnade i en grupp och jag, Monika Lee och Carro gick i den andra gruppen. Vi startade med fältdelen, som då gick högst uppe på berget i tät skog som hade avverkats men inte rensats, så man knappt kunde ta sig fram. Loka startade som nummer 5 och jag gick efter dom 4 första ekipagen, jag var så trött på att klättra över ris och gå upp och ner för bergsknallar så jag var helt slut innan jag ens startade. Men som tur var så hade Loka energi kvar, första marken vi fick tyckte Loka var lite ointressant men så bytte vi mark och vips började hon jaga, två gånger under provtiden fick jag sätta mig på rumpan och kana ner för bergssidor, hade fullt sjå att hålla reda på mina fötter så jag lät hundarna jobba på själva så mycket som möjligt, det är ju ett anlagsprov så det är ju det dom ska se, Loka jobbade på bra men slarvade lite med apporten, men domaren var nöjd och tyckte jag hade en trevlig ung hund som kunde bli riktigt bra, så kul att höra. Loka var då godkänd på landdelen
 
Sen blev det en lång väntan medans dom andra gick, nu hade vi förstått att man skulle hålla sig på vägen för att vänta på sin tur, terrängen blev lite bättre ju längre ner för berget vi jobbade oss.
 
Cider började bra, jobbade på men jag var inte riktigt nöjd med henne, tyckte nog att hon brukade gå bättre, apporten klarade hon galan. När vi var klara sa inte domaren att vi hade klarat delen utan bara att hon skulle fundera på resultatet, då jag kände mig missnöjd med Ciders insats så trodde jag helt säkert att hon inte skulle bli godkänd.
 
Sen var det då dags för vattendelen, kände ingen press alls.... ja kanske en hel del press, på anlagsprovets vattendel får man hålla hunden i koppel och så ska dom hämta anden och minst lämna på land gärna i handen, som dom flesta som läste min blogg förra veckan vet så har ju Loka infört en kampanj om att förvissa sig om att fågeln var död innan hon tog den till matte, jag var toknervös för att hon skulle göra liknande denna dag, hon satt fint och hämtade fågeln och kom snällt upp på land då slappnade jag väl av, då jag tyckte att det var klart, men se det tyckte inte Loka utan hon vände och gick ner i vattnet igen, jag lyckades tillslut få upp henne och få fågeln av henne men jag höll ju på att dö när hon gick i igen. Men hon älskar sina fåglar och vatten.
 
Cider levererade fågeln i hand som hon alltid gör utan minsta lilla tvekan.
Cider på vattenapporteringen
 
Sen var det en lång väntan på att domarna skulle skriva protokoll, men tillslut blev det då prisutdelning.
Två trötta tjejer
 
Loka var först ut av mina och fick ett godkänt anlagsprov, jag är så stolt över henne då hon bara är 16 månader, hon fick dessutom hela 49 poäng av 60 inte illa.
 
Sen var det tillslut bara Cider kvar, jag verkligen hoppades att hon skulle bli godkänd men trodde väl inte det, men jag vet inte vad jag kräver av mina hundar för domaren tyckte visst att hon hade gjort ett riktigt fint jobb så hon blev godkänd med 53 poäng, och tillslut utsedd till provets bästa hund för domaren Wenche Farstad, det var två hundar som fick 53 poäng en working springer och Cider men domaren tyckte att vi hade haft ett bättre samarbete så hom valde Cider som bästa hund.
 
Prøvens 2 beste hunder, Veronica Forsberg og SEVCH RLD N RLD F RLD A Accounts Vision Of Love for dommer Wenche Farstad, og Pernille Van Grieken og Streamside's X-Game for dommer Anders Brunvoll
Mitt fina pris som provbästa hund.
 
Vi fick fina priser och alla godkända hundar fotograferades.
Godkända hundar
 
 
Innan vi packade bilden för hemfärd så tog vi lite bilder som minne av den fantastiska dagen.
Mina finaste flickor

Stort grattis till Monika som idag fick godkänt jaktanlagsprov och Finskt utställningschampionat med Peggy (SEU(u)CH FINUCH SEVCH LP2 RLDN RLDF RLDA RLDM Mountjoy Painted Peggy)


Stort grattis till Åsa och Thilda (SEVCH LP1 RLDN RLDF Hi-Design Absolute Exotic) till godkänt jaktanlagsprov 

Stort grattis till Carolina Bohman med Putte (SEVCH RLDN RDLF Ljungstorps Affection) till godkänt jaktanlagsprov

Hela härliga gänget, Carolina med Putte, Lee med Ragnar och Trudy, Monika med Peggy och Bilbo, Åsa med Thilda och Sunny, Veronica med Loka och Cider, Ann-Sophie med Qalle och Amanda.

 
Det blev en lång resa hem men med så trevligt sällskap går det lätt, väl hemma ca 2,15 på natten somnade man gott och sov länge dagen efter.
Kände mig nästan bakis hela söndagen men det var väl anspänningen som släppte och bristen av sömt som gjorde sig till känna.
 
Kan ärligt säga att jag har lite svårt att förstå att det gick så fantastiskt bra, men poletten trillar väl snart ner.
 
Jag är så otroligt glad över att jag fick åka med dom bästa tjejerna till Norge, vi hade en fantastisk resa tillsammans.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...