söndag 19 januari 2014

Hunden som inte ville hoppa


Cider hoppade sitt första riktiga hinder i september 2013 det gick bra och hon såg ut som hon tyckte det var kul. Sen har hon en matte som tror att hundarna kan vissa saker utan att träna, även om hon nu lär sig av erfarenheter. 
I november startade vi i fortsättningsklassen i rallylydnad för första gången och där var hindret obligatoriskt under förra året. 
Där sprang hon förbi hindret vid första försöket men hoppade på andra. I början av december startade vi igen och då var vi tvungna att ta om hoppet 3 gånger. 
2014 ändrades reglerna och hindret är inte längre obligatoriskt men man missar 10 poäng om hunden springer förbi. Så vid vår 3:e start i fortsättningklassen så fick hon bara springa förbi hindret när hon inte ville hoppa, skönt att inte behöva bråka med hunden tycker jag, men efter den sista tävlingen insåg jag att vi måste träna, 10 poäng är lite mycket att missa och om vi kommer till märstarklass är det 2 hinder. 
Sagt och gjort nu var det bara att börja träna, jag började med ett plaströr och två vindunkar (ja man tar vad man har) ställde upp hindret med en fast vägg på ena sidan och möjligheten att gå runt på andra sidan. Sen hämtade jag en stol och en skål med godis och satte mig för att se vad Cider gjorde.

Hon funderade en stund och vips kom hon på att så där brukar vi träna stå, oj vad många sitt stå hon hann med innan hon började förstå att det inte var det jag ville, okej då provade hon med sitt ligg, men inget godis ändå. Ett par gånger visade jag henne vad jag ville genom att locka henne att hoppa med godiset och så fort hon hoppade så fick hon massor av godis. Det tog 4 dagar innan poletten trillade ner. Helt plötsligt förstod hon vad vi skulle göra och hon hoppade både fram och tillbaka flrea gånger. 
Häromdagen fick jag riktiga hinderstöd och kunde gör ett hinder som stod fritt på golvet med chans att gå runt åt båda hållen, men innan vi ens hade lagt på ribban ordentligt så hade hon redan hoppat.
 
Idag var jag på Österåkers brukshundsklubb och tränade rally med syrran och Cider fick först hoppa lydnadshindret ett par gånger vilket hon gjorde utan problem, sen kom det stora provet, vi gick ner på agilitybanan där hindren stod framme, det stod 3 hinder i serie ett rakt fram nästa på snedden och det sista i samma riktning som det  första. Cider hoppade alla tre hindren utan att tveka alls, hon är en liten sötnos min Cider. Hon kanske ska bli agilityhund i stället, men då får jag nog låna ut henne, matte är inte gjord för agility.

Så nu hoppas jag verkligen att det även fungerar på tävlingar framöver.

Med Pepsi har fokuset legat på att få bättre bakbenskontroll, vi har tärnat med pall och i liten ruta i köket där hon inte har kunnat sväva ut, hon är lite rolig Pepsi för hon är inte riktigt lika snabbtänkt som Cider utan när hon inte förstod vad hon skulle göra med pallen så försökte hon apportera den. men skam den som ger sig, nu kan hon gå ett helt varv med framtassarna på pallen. Vi har långt kvar innan vi är klara för avanceradklass men jag tycker ju att det är roligt att tävla så vi har anmält oss igen vi får se hur det går och tränar på, har ju svårt att motivera träning utan att ha tävling som mål.

Idag på rallyträningen körde vi mycket högerhandling som gick ganska bra, hon stressar en del i backa men just nu fungerar snurr på högersida i alla fall.

Vi började även träningen med en platsliggning som gick jättebra, det var den första platsliggningen på många år för Pepsi, men ska vi försöka komma till start i Lydnadsklass 1 så är det nog hög tid att börja träna,

Nu har vi 14 dagar på oss att träna innan nästa tävling, sen blir det lite uppehåll för mig och hundarna och då ska vi fortsätta att träna men i lite lugnare tempo.
 
Ha en underbar vecka och njut av snön.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...