tisdag 6 september 2011

Viltspårsresultat

I måndags morse åkte jag och flickorna till Norrtälje för att gå viltspårsprov.
Det var Amber (Lost'n Found Antiqva Ambra) och Zingo (Lost'n Found Betty Boop) som skulle prova lyckan.
Som vanligt var matte jätte nervös.

Amber spårade som vanligt suveränt, hon är så noga och missar inte en vinkel eller annan svårighet.
Skottet gick oxå väldigt bra.
Resultatet blev
1:a pris med HP i öppenklass viltspår

Amber (Lost'n Found Antiqva Ambra)

Zingo spårade oxå väldigt fint, men man märker att hon är ung och har lite svårt med koncentrationen.
Det är så många roliga dofter i skogen som ska undersökas och sorteras bort.
Efter två tredjedelar var hon så trött så jag trodde att hon inte skulle orka hela vägen. men efter skottet piggnade hon till och klarade slutet perfekt.

Resultat blev
1:a pris i Öppenklass

Zingo (Lost'n Found Betty Boop)

På eftermiddagen var det dax att åka mot Danderyd och Albano djursjukhus,
Där jag skulle ögonlysa Zingo och Amber
Båda flickorna skötte sig så fint. Zingo ville inte kliva av undersökningsbordet när allt var klart

Resultat av ögonlysningen

Amber ögon UA

Zingo ögon UA


På vägen till Årsta (för att lämna tillbaka Amber) så stannade jag för att träna vatten,
Amber simmade och apporterade så fint men lägger ner på strandkanten.
Så det kvrävs en del träning innan hon är klar för vattenprov. Tror inte jag hinner i höst.

Zingo som på östra cup träffade det stora sjöodjuret (troligen simmade hon på en pinne eller gammal vass under ytan och blev skrämd) ville inte alls gå i vattnet, till slut med mamma Pepsis hjälp fick jag i henne så hon stog med vatten till halva magen, men simma, Nej Tack!!
Phu en hel sommars träning år fandders....

Men skam den som ger sig i dag tisdag åkte jag till vårna närmaste sjö där vi tränat mycket, jag kastade dummin så hon kund gå i och hämta den ett par gånger sen kastade jag den så att hon var tvungen att simma, det tog ett tag med en del tokspringande på land innan hon tog mod till sig och simmade.
Sen blev det full fart på henne hon kastade sig i efter dummyn och fick applåder och ovationer av matte när hon klarade det.
Nu gäller det att träna i olika sjöar fram till vattenprovet för jag hinner nog inte åka till Adelsö för att träna.

På vägen från sjön tog vi sedan en promenad på den närbelägna stubbåkern.

Vad härligt det är just nu i naturen massor av fina ställen att träna fältsök och apportering på.

Så njut av hösten och ha det bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...