onsdag 23 maj 2018

Händelserik vecka

Förra veckan var helt galen, 
Den började på fredag eftermiddag med att jag hämtade Monika och hundarna för vidare färd mot Mariestad.
Vi stannade i Örebro och åt middag, under middagen började killarna bredvid oss prata med oss och undrade om vi skulle vidare, när vi sa vart vi skulle så tittade en killen på oss en stund och sa sen "ska ni på hundutställning" så nu kan man konstatera att man är en total hundnörd när folk kan se det på Örebros inneställe en fredagkväll. hihi.
Vi sov på hotell i Mariestad för att sedan åka på utställning i Lidköping.
Vi hade Bilbo, Hulda, Dooley's, Gin och Peggy med oss.
Bilbo började med att bli 2:a Bästa hane med Recerv Nordic cert.
Hulda vann juniorklassen med Ck, Dooley's föll inte domaren i smaken och VG.
Gin vann jaktklassen med CK och Peggy vann veteranklassen med CK samt BIR veteran.
I bästa tikklassen blev Peggy 3:a och Gin blev oplacerad med R-cert.
Mountjoys uppfödargrupp blev 2:a med Hp.


På tisdagen var det dax för årets lydnadspremiär. Hade inte hunnit träna så mycket jag hade tänkt ja eller nästan inget alls, Cider kan ju alla moment men Gin var ju helt ny, hade tränat fjärren på 20cm håll och apporteringen och hopp hade vi aldrig provat i lydnadsform. Men jag hade anmält så det var bara att starta.
Gin började och gick riktigt fint, apporteringen missade hon då hon gick på inkallning, fjärren gick bra efter ett ordentligt dubbelkomando och hoppet gick riktigt bra. Så nöjd med debuten efter minimal träning. Cider gick som hon aldrig gjort annat, med så härlig attityd och satte dom flesta momenten med bra poäng, det visade sig att hon hade gjort sitt livs runda på 173 p och uppflyttning.





På onsdagen fortsatte vi med lydnaden, denna dag kunde Cider lite för mycket själv, la sig när jag lämnade henne för apporteringen och såg väldigt förvånad ut när jag sa apport. Man kan väl inte apportera från liggand, såg hon ut att tänka. Många missar med poäng som räckte till en godkänd runda.
Gin gick till en början bra, hon tänkte apportera ända tills rådjuren började röra sig i skogen, sen var det en mycket okoncentrerad Gin på banan, men jag är glad att hon var kvar med mig på planen.

Onsdagen var det dax för 3:e lydnadsdagen i rad. Gin gick fint och gjorde denna dag alla moment även om hon tänkte lämna apporten till tävlingsledaren. Gin klarade precis gränsen och fick en godkänd runda, hennes första officiella lydnads merit.
Cider hade ingen bra dag, luften gick ur henne totalt, kände att hon har ställt upp för mig och mina ideer i så många år nu så jag tog beslutet där och då att pensionera henne, hon kommer inte att fortsätta tävla rallylydnad/lydnad eller jakt. Kanske kommer hon ut på någon Nose work tävling eller så for hon bara vara en älskad familjehund som får träna det hon tycker är kul.

Så på 6 starter på 3 dagar med 2 hundar blev det bra resultat.
Cider 1x uppflytt och 1x godkänt
Gin 1x godkänt.



På lördagen tog jag Gin med mig och åkte till Grisslehamn för vidare färd mot Åland.
Vi bodde över natten i Mariehamn vi tog en promenad sen myste vi på rummet och läste en bok och åt godis.
På söndagsmorgonen åkte jag till utställningsplatsen , det var tokvarmt men då det bara var några hundar före oss satte jag inte upp tältet, det fläktade lite som tur var.
Gin vann sin klass med CK och blev 4:a bästa tik.

Var klar med utställningen före 12,00 och båten gick 18,30 så jag la mig i en park vid havet och bara njöt av solen vattnet och lugnet. Solbränna har fått sin rätta betydelse men det var det värt,
På båten hem åt jag god middag. Väl hemma hamnade jag framför hockeyn och såg Sverige vinna WM GULD.

Ja så hade drygt en vecka gått, man är ju inte sysslolös i alla fall.

Lite bilder från Ålandsresan kommer här.



Promenad i Mariehamn


Fina kort tagna av Mia Hummel


Vi ligger i parken och äter glass och Gin badar













Framåt eftermiddagen flyttade vi oss upp till Eckerö i väntan på båten
och passade på att sitta på en klippa i kvällssolen






God mat på båten.


Det var så trångt på parkeringsdäck så man knappt kunde komma fram
och jag kunde inte öppna bildörren fören det började röra på sig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...