fredag 23 september 2016

E-kullen

 
 
I tisdags föddes för mig en väldigt speciell kull, så jag har väntat på den här kullen,  väntan började när jag sparade en valp från Pepsis första kull på foder 2008, sen sparade jag en tik från Pepsis andra kull hemma och en hane på avelsrätt, i Pepsis sista kull sparade jag ytterligare en tik på avelsrätt, till slut sparade jag Loka, som är från Ciders första kull, hemma och av många olika anledningar så är Loka den enda som har gått vidare i avel.
 
Så E-kullen är min första kull efter en egenuppfödd hund.
 
 
I E-kullen föddes 4 hanar och 1 tik, en hane är svart och vit alla andra är bruna och vita, tror inte att någon har några tantecken.
 
 
Det var inga stora valpar som kom ut, dom vägde mellan 180-250g men dom går stadigt upp i vikt och börjar nu se runda och goa ut.
 


 
Loka blev nog lite chockad när det började komma ut valpar, hon tog det här med mammarollen på fullaste allvar, hon är som den värst hönsmamma.
Första natten var lite jobbig för hon tyckte helt klart att valparna skulle ligga i min säng, jag slumrade till en kort stund och vaknade med 3 valpar i sängen, efter det har hon tagit alla chanser att flytta valparna så tillslut fick jag sätta kompostgaller runt valplådan så att både hon och jag kunde koppla av.
Under dom första dagarna har vi knappt fått titta på valparna, så fort vi kommit nära har hon lagt sig över valparna för att vi inte skulle kunna ta dom, vi har fått släpa ner henne för att kissa och hon har bara ätit när hon fått maten liggandes med valparna, men idag vände det, hon har varit med oss korta stunder och hon låter oss titta på valparna men vi försöker i största möjliga mån låta dom ligga i fred men man behöver ju ta dom ibland för att väga dom och kanske flytta lite på dom ibland.
 

 
Cider och Gin har varit väldigt nyfikna så dom har fått komma upp och titta lite på håll.
 


Enskilda bilder på valparna får vänta några dagar till, vill inte störa Loka med att ta valparna ifrån henne för att fotografera, men här kommer lite övriga valpbilder.
 
 

Dom 3 första hanarna



Svart/vit hane

Mor och son sover sött


Syskonkärlek





 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...