söndag 22 april 2012

Jaktkurs


I fredags smet jag en timme tidigare från jobbet, snön seglade sakta ner från himlen och jag ville komma i väg i tid. För nu skulle vi äntligen åka på Springerklubbens jakttränings helg på Kybacka älgfarm i Gävle.
Jag samåkte med Fia och Carina i min bil, att vi fick plats var ett under, vi var 3 personer, 4 hundar och en herrans massa packning. Meterologerna hade sagt att det skulle bli snö och regn hela helgen.
 Mycket väntan blev det

I väg kom vi och middag intogs på McDonalds i Gävle och sen var vi framme. Som första deltagare på palats fick vi det största huset som vi delade med Elin och Perry.

Snart kom resten av "vårat gäng" från östra och snart var det ost kex och vin framdukat i stugan.

Det blev en tidig kväll men då jag har svårt att sova första natten borta så kändes det som jag inte sov på hela natten, visst sover man till och från, men det känns inte så.
 Än är det lite fart i damen

Lördagen började med att resterande kursdeltagare ankom och sen var det samling. Vädret var helt ok lite snö låg det kvar från gårdagens snöfall men vi slapp både mer snö och regn och några gånger unger eftermiddagen såg vi till och med lite blå himmel.
Lite blå himmel fick vi under helgen

Kursledarna Tom och Bert gick igenom kursupplägget och vi fick presentera oss dom flesta kände vi sedan tidigare men några nya bekantskaper var det med.

Sen var det dax att plocka ut hundarna, många var nog lite spända på första övningen, som bestod av skott och apportering av dummy, och dom tycket nog att deras hundar inte gjorde som dom brukade. Framför allt Pepsi som helt plötsligt inte kunde hitta en dummy och när hon väl hittade den var hon inte alls intresserad. Lite förvånad gick jag till baka till dom andra med kommentaren "så där brukar hon inte göra".


Nästa övning gick dessto bättre, det var ett sök och efter några tips från Bert så såg jag helt plötsligt hur Pepsi fick en mycket bättre fart och bättre stil. Den stora hemligheten var att jag måste berömma Pepsi varje gång hon gör rätt. Hihi... detta borde vara en självklarhet men ack så lätt att glömma.

Lunch och stadgeövningar på eftermiddagen, Pepsi har ju en ganska bra stadga, även om hon när hon utsätts för retning bommar även hon, många bra övningar fick vi med oss.

Eftermiddagen avslutades med att man fick välja på en vattenapportering eller ett kort fältsök.
Då Pepsi var ganska trött så tog jag vattnet med en liten svårighet. Det blev vattenapportering men med anden  på en liten ö i sjön,  snacka om att förvirra hunden, men jättespännande att prova på nya saker.
 Ö apportering med Peggy

Första dagens övningar med hund till ända och samkväm för oss mänskliga deltagare väntade.

Vi fick fantastiskt god mat, älgstek och potatisgratäng, en av mina absoluta favoriträtter.

Det blev en trevlig kväll med massor med hund prat och många skratt.

När jag kom tillbaka till stugan sist som vanligt (trots att klockan bara var tolv) så hade Pepsi bäddat ner sig i min säng och sov så hårt att jag måste peta på henne för att hon skulle reagera.
 Zally och Tom

Dag 2 började med gemensam frukost och genomgång av dagens övningar. Denna dag var snöfri och vi tillbringade dagen på en närbelägen äng/hage och tränade fältsök, skott, apportering. Svårigheterna ökade och två hundar fick jobba parrallelt både på fält och apportering.
 Tom försöker övertyga Zally att kanin är jättekul...

Efter lunchen visade Tom oss flera övningar att träna på hemma. Sen avslutades dagen med fika och genomgång, städning av stugor och packande i bilarna.
 Att vara tydlig är jätte viktigt

Nu gäller det att försöka komma ihåg i alla fall en del vi lärt oss och fortsätta träningen. Känner mig jätte inspirerad och taggad att få prova alla roliga övningar och förhoppningsvis sen en förbättring på mina hundar.

Duktiga deltagare på kursen

Tack alla för att ni gjorde denna helg till en så fantastisk helg.



Alla deltagare på kursen förutom Roger som åkte tidigare

Mer bilder kommer snart i webbalbumet på hemsidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

O-Kullen flyttar

 Idag var det dax för O-kullen att börja flytta Det var 3 stycken som åkte med sina nya familjer. Alla 3 kommer att bo i Vallentuna så jag f...