lördag 22 november 2014

Ytterligare en erfarenhet

 
I dag var den stora Dagen med det största D:e på länge.
Efter en höst med massor med funderingar, tveksamheter, hopp och förtvivlan bestämde jag mig tillslut.
 
Kan säga att det var ett beslut som inte var lätt att ta, jag har funderat fram och tillbaka och undrat om jag överhuvudtaget skulle våga. Men jag är ju kanske inte som alla andra, utan gör saker för att jag tycker det är kul (även om man ibland funderar på varför man gör det, då man är både nervös och osäker)
 
Men så i måndags bestämde jag mig tillslut och kastade in en anmälan till ett jaktprov i öppenklass.
 
 
Det var jag och 8 jaktvarianter av springer och cocker, skyttar, domare och tävlingsledarna var riktigt inbitna jaktfolk, publiken var folk med elithundar, så gissa om man var osäker, har för en gångskull varit toknervös hela veckan, till och med lite lätt illamående ibland.
 
Väl på plats blev jag hälsad på med namn, (jag som är så dålig på namn är jätteimponerad över folk som kommer i håg namn) Jag behövde inte ens visa vattenprovspapper då dom sa på en gång att det kom dom i håg när jag klarade vattenprovet. Kanon, jag blev inte utskrattad på en gång i alla fall.
 
 
Jag och Cider startade som nummer 5, vi fick en lite fin tallplantering att börja i, tyvärr kände jag redan efter ett par slag att detta kommer inte hålla idag, Cider hade lämnat farten hemma och var väldigt osäker, travade och galopperade lite om var annat gick till och med och funderade lite ibland, lite jobbigt kändes det all när alla dessa "giganter" stod och tittade på, men så fick jag en transportsträcka till ny mark, då fick jag lite tipps av domaren på att försöka få henne upp i ett högre tempo, bra, då försöker vi, vi fick till lite bättre fart men helt plötsligt såg hon två galopperande hästar i hagen bredvid och tyckte hon skulle jaga dom i stället, fick hejd på henne och sickade ner henne i ett stort överväxt dike där hon helt plötsligt fick en hel massa fart och stötte en fasan, som fälldes, men då lyssnade hon inte alls på mig utan jag fick ta i och ropa in henne, Hon skickades inte på apporten då hon redan hade 0:at sig för länge sedan, men jag kan känna att jag är ändå lite nöjd, visst hon hade inte någon fart alls i dag (förutom vid hästarna :-) ) men hon fick en chans, vi blev väl bemötta och det var ett mycket trevligt prov med bra stämning, och duktiga skyttar.
 
Nu tar vi vintervila från jakten men visst kommer vi tillbaka och provar på öppenklass igen, det är ju mycket roligare än nybörjarproven då man faktiskt måste fälla vilt.
 
Och tänk vad man lär sig under en dag med så mycket duktiga hundar och förare.
 
Framförallt är jag väldigt stolt över mig själv att jag nu har debuterat i öppenklass även om resultaten inte var något lysande.
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

O-Kullen flyttar

 Idag var det dax för O-kullen att börja flytta Det var 3 stycken som åkte med sina nya familjer. Alla 3 kommer att bo i Vallentuna så jag f...