måndag 16 september 2013

Oj vilken helg

I lördags var det då äntligen dax för Östra Cup, en av mina favoritaktiviteter.
Det är utställning, fältarbete och vatten samma dag. Man får poäng för det som går bra sen utses totalsegrare band annat.

Då vi var arrangörer så hade jag varit hos Monika på torsdagen och packat priser, fredagen var jag och Patrik till Skånelaholm för att göra ring och sätta upp tält.

Lördagen var det oxå tidig uppgång, för att vara på plats och iordninställa allt.

Sen drog det i gång med hanhundsbedömningen och tillslut tikarna.

Cider gick i Unghundsklass och kom 2:a med Hp och blev inte placerad i bästa tikklass.

Pepsi kom 4:a med HP i Öppenklass och blev inte heller placerad i bästa tikklass.

Efter utställningen gick vi ner på fältet.

Bägge hundarna gick superfint och gjorde sina apporter utan att tveka.

Sen till vattnet, ja vatten och vatten mer geggamoja om jag skulle beskriva det.

Pepsi gick först och gjorde en perfekt apportering, lämnade så fint i handen.

Cider var jag lite tveksam till om hon skulle kliva i vattnet, men hon var tokladdad och bara kastade sig ut och kom upp med fågeln till mig, så duktig så.

S med två dyluktande hundar gick jag nöjd tillbaka.

Så till finaltävlingarna

Dom började med att utse bästa jakthund Öppenklass och Unghundsklass

Bästa Jakthund Öppenklass blev 
Pepsi (SE VCH RLD N Accounts Opportunity)

Cider blev slagen på det berömda målsnöret och kom 2:a i Unghundsklassen slagen av Ruth (Mountjoy Rebellious Ruth)


Sen var det dags för Dual Purpose 

Cider kom på 2:a plats Unghundsklass
Pepsi kom på 4:e plats öppenklass


Dagens totalsegrare blev 
Mountjoy Rebellious Ruth & Monika Jansson
Stort grattis



Sen var det dax att plocka i hop allt och åka hem, Monika följde med mig hem då vi skulle åka gemensamt till Norrköping och Östgöta Cup på söndagen 
Jag för att delta och Monika för att döma fält och vatten.

Uppstigning 5,20 och drygt 2 timmars färd var vi framme på provplatsen som låg vackert mellan Norrköping och Finspång.

På Östgöta Cup hade dom ett lite annat upplägg än vi , utställningen bedömdes i varje klass men resultaten var hemliga, så fort man var klar gick man ut på fältet.

Bägge flickorna skötte sig bra i utställningsringen även om Pepsi var lite het då dom sköt i närheten.

Ute på fältet gick Pepsi bra och skötte apporteringen jättefint.

Cider gjorde ett fältarbete som var imponerande och en jättefin apportering.

Dom är så duktiga mina flickor.

Sen var det lunch med grillade hamburgare, jätte gott.

Efter vattnet gick alla till en närbelägen dam för vattenarbetet. 

Cider laddade fullt och höll på att tjuva i kastet men jag fick henne att stanna, sen simmade hon ut så fint och levererade fågeln till mig.

Pepsi älskar vattenapportering och gjorde som vanligt ett suveränt arbete och levererade fågeln i handen.

Sen var det dags för finaler.

Alla klasser togs in i ordning och man fick sina placeringar.

Oj nu fick jag hjärnsläpp och kommer faktiskt inte i håg vilken placering Pepsi fick i Öppenklassen men hon fick i alla fall HP

Cider vann Juniorklassen med HP.

Så stod jag där och hade 2 hundar med i bästa tikklassen, men jag hade redan tillfrgat en av mina favorit handlers (hon hjälpte mig att ställa min första Springre "Tussan" Mountjoy Merciful Megan) på flera utställningar när jag hade gjort illa knät och gick på kryckor för ca 10 år sedan)

Maria Herbertsson Kennel Windcraft visade Pepsi så bra att hon fick en 4:e placering 

och lilla Cider slog till och vann 

När det sen blev dags för Bir och Bim final blev hon slagen av hanen och blev BIM

Så stolt över mina flickor.

Sen utsågs bästa jakthund öppen och unghund 1-5
Bästa Dual purpose öppen och unghund 1-5 

och till sist en totalvinnare.

Pepsis resultat för dagen 

Pepsi (SE VCH RLD N Accounts Opportunity)

4:a Bästa tikklass Utställning
1:a Bästa jakthund Öppenklass
1:a Bästa Dual Purpose Öppenklass


Och så Ciders resultat

Cider (Accounts Vision Of Love)

BIM utställning
1:a Bästa jakthund Unghund
1:a Bästa Dual Purpose Unghund

Totalvinnare 
Östgötamästare 2013



Ett stort jätte tack för en fantastisk dag på Östgöta Springer Cup 2013

Fint arrangerat, trevliga människor, mycket hjälp med mina hundar samt med fotografering då jag hade lite svårt att hinna med 2 hundar själv, samt trevliga människor att umgås med.

Jag nämner inga namn då jag har världens sämta namnminne.

Men jag är jättetacksam för all hälp!

Mer bilder från dagen kommer men inte i dag då jag behöver sova tidigt, lite sliten efter helgen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...