söndag 8 september 2013

Latjolajbanlåda hos fasanerna

Efter många funderingar hit och dit så bestämde vi, jag och Monika, att vi inte skulle åka till Luleå för att starta på A-prov utan vi anmälde till Uddevalla istället, endast 50 mil i stället för 100.

Det var tur det då jag varit jätte förkyld hela veckan.
Så på fredagen packade vi in 4 hundar och 3 personer, jag Monika och Elin för vidare färd mot Uddevalla, Yvonne åkte med oss men i egen bil. 

Resan blev lång med några trevliga stopp för lunch och lite shopping på vägen. Vi hade bokat in oss på ett vandrarhem ute vid kusten ett par mil utanför Uddevalla, beläget jättevacket vid havet.

Lördag morgon begav vi oss till provplatsen för start på Nybörjarprov A, det var 7 startande varav vi hade 5 hundar med oss.

Det var en fantastiskt vacker mark med en djup kanjon med en liten å längst ner, lite orolig blev jag då jag inte riktigt litar på mitt knä, men eftersom jag hade stratnummar 5 och 7 hann vi ta oss till lite plattare mark.

Lilla Cider som debuterade på Nbp A släpptes på kanten av kanjonen och ett par meter åt andra hållet stod staketet mot matningsstället för fasanerna, då en hund redan varit inne där och rotat runt bland fåglarna visste jag att fåglarna satt nere i kanjonen, Cider sökte på och gick utan att tveka in i hallonsnåren som stod på kanten, sen pep hon ner för slänten och stötte en fågel. Det var så tätt så varken jag eller domaren såg vad hon gjorde men efter en liten stund kom hon så snällt upp igen, vi fortsatte att söka och in i nya snår och vips var hon borta igen, efter en ganska lång stund började fasanerna lätta nere i kanjonen och plötsligt visste vi vart hon var, lilla Cider, hon hade latjolajbanlåda med fasanerna, å vad många dom var... hihi

Sen kom hon så snällt upp igen, men hon fick beröm av domaren att hon inte blev hysterisk och bara toksprätte fasaner utan mest sprang runt och tyckt det vart spännande när alla fåglarna flög.


Pepsi startade så fint, gick ut i ett fantastiskt fint sök med härlig fart, jag höll henne lite kort i hallonbuskarna och släppte ut henne lite längre på ängen, allt för att hon skulle få lite mer tid innan stöt, så sköt dom och kastade viltet och Pepsi stannade spontant i skottet. jag skickade på apporten och nej det passade inte damen. Plötsligt blev hon lite osäker och visste väl inte riktigt vad hon skulle göra utan letade efter fågeln  en lång stund, och hittade den säktert men ville inte plocka upp den.
Jag fick prova att skicka henne flera gånger men nej inte då. Det var bara att tacka för sig och bedrövad gå tillbaka till publiken.

Det var dom 100 milen i onödan, nej kanske inte i onödan men lite trist är det.

Mina kära medresenärer gick det inte heller så bra för, Yvonne och Gylla fick ett snabbt slut då hunden gick ur hand på en gång och hittade även hon en mängd fasaner, Elin och Perry gjorde ett fint jobb till första apporten där Perry inte ville ta upp utan Elin fick tjata lite på honom, han la ner fågeln 2 ggr på vägen in och lämnade tillslut i handen, men detta var inte godkänt och det var bara att kliva av.

Monika och Peggy gjorde som vanligt ett förstklassigt jobb, fina apporteringar och sök, Peggy fick gå en ganska lång stund och precis innan slutet så pep hon till och blev då diskad.

Kan säga att vi inte var så jätteglade när vi åkte hem.Det blev långa diskutioner i bilen om Nybörjarprovens vara eller inte vara.

Det verkar som domare och arrangörer inte riktigt vet vad ett Nybörjarprov är för något, eftersom det är en egenskapsbedömning så ska, vad jag förstått alla egenskaper bedömas, Inte som för Cider som fick kliva av så fort hon gick ur hand, varför kunde inte hon få söka lite och få sina 2 apporter när dom andra var klara, kanske på en lite mindre viltrik mark om man inte vill störa fasanerna, nu har jag inga poäng på flera utav bedömningspunkteran för att domaren bröt provet.

Jag betalar 450:-, åker långt och lägger ner massor med tid och pengar på träning så får man gå i 2 minuter.

På Ciders första start på Nbp B så tappade hon farten efter 1:a apporterningen men jag fick göra färdigt provet med 2 apporter samt sök i två olika terränger. Men här på Nbp A så bryter man direkt när hunden gör något fel. 
Hur ska jag då lära min unga oerfarna hund att man ska fortsätta jobba när något har hänt, det känns som det hon har lärt sig av denna start är att om man inte är jävligt snabb på att hitta så många fåglar som möjligt så hinner man inte förren det är över.

Hur ska vi kunna föra en statestik och göra en avelsutvärdering på detta, när hundarna bara testas tills dom gör något fel.

När nybörjarklassen fanns kvar kunde man gå 5 minuter, var domaren nöjd, hunden funnit och stött vilt så kunde man gå till pris, även med några små missar. Men nu med Nybörjarproven så ska hundarna gå 15 minuter och man får inte göra ett enda misstag för då är man ute.

Inte så konstigt att folk som inte är sådana nördar som jag inte vill starta på Nybörjarprov.

Hoppas det blir en ändring snart så vi kan behålla Nybörjarproven dom skulle kunna bli så bra om dom bara sköttes rätt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...