torsdag 2 maj 2013

Äntligen barmark


Nu börjar livet så smått återgå till ett liv utan hundvalpar, dom har styrt min vardag under många veckor, så nu känns det lite tomt. 
Men nu har jag tid över att börja träna flickorna ordentligt. 

Pepsi har nu fått sin sista valpkull, nu ska vi bara njuta av livet och träna, tävla och bara ha det bra så länge hon orkar hänga med. Men än är det fart i tanten oj vad hon far runt i skogen när vi är på promenad. Vi har så smått börjat träna in dom nya skyltarna till fortsättningsklassen i Rallylydnaden. Dessutom ska vi försöka oss på en start i lydnadsklass 1 igen. Men det krävs lite träning tills vi är där...

Med Cider har jag tagit upp träningen med pipa, hon är helt fantastisk, trots att vi bara tränat ett fåtal gånger så är hon blixtsnabb på signalerna med pipa, vi tränar mest vänd och hit, men även en och annan sitt signal sitter oxå om inte retningen är för stor. Apporteringen har vi oxå tränat , hon lite på, hon hämtar gärna allt som kastas, avlämningarna sitter perfekt i bland men ofta slarvar hon och släpper ett par steg för tidigt, men det är ju bara att sätta sig och träna avlämningar en så där 100 gånger så ska väl hon förstå så småningom....

I dag hade vi viltspårspremiär jag och Cider, hon fick titta på och bära klöven i går när jag tog upp den ur frysen. Idag gick bara jag och Cider (till Pepsis stora förtvivlan) ut i skogen, jag la ett kort spår med en vinkel, sen gick vi en bit längre bort och tränade lite fält och apportering, vilket gick suveränt, hon blev så tänd när hon fick lite vittring i nosen. På vägen tillbaka gick vi spåret, Cider stod länge och luktade på blodet i starten, men gick direkt på spåret, efter ett par små utsvävningar så var vi i slutat och där låg den där spännande klöven, vi satt en lång stund i spårslutet och lekte med köven, klappade och matade med godis. Allt för att göra det så mysigt och positivt som möjligt.

Även med Cider tärnar jag lite Rallylydnad för start i Nybörjarklassen, vi får se när vi kommer så långt att vi kan starta på tävling, men än är det ju inte bråttom, Cider är ju ändå bara precis 1 år

Målen för Cider är att under sommaren att starta på anlagsprovet i viltspår, nybörjarklassen i Rallylydnad samt tränas för start på vatten och nybörjarprov inom jakten till hösten.

Det kanske låter som högt ställda mål, men siktar man mot stjärnorna så når man kanske till trätopparna.

Ha en underbar fortsättning på våren och ta vara på alla ljusa kvällar när man kan träna, promenera och bara njuta med våra fyrbenta vänner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...