söndag 27 januari 2013

C-Kullen född

På lördagen skulle jag jobba min sista dag för att sedan vara valpledig en vecka, beräknad valpning var på tänkt på torsdagen, men jag misstänkte att dom skulle komma tidigare då detta är Pepsi 3:e kull.

Men med lite flämtningar redan på morgonen så fick jag kalla in min mamma för lite hundvakt, då den 16 åriga sonen inte ville ta hand om eventuell valpning själv.... mamma är ju oxå hunduppfödare så det var helt tryggt att lämna allt och åka och jobba.

Väl hemma kunde vi konstatera att allt skulle ta tid. Mamma åkte hem och jag och Pepsi bänkade oss i soffan. Resten av familjen försvann ner till grannarna.
 Pepsi hittade i ett tidigt skede sin idealvalp, lättfödd, lättskött och inte så hungrig. Dessutom i en väldigt fin färg. När natten närmade sig bäddade jag extrasängen vilket Pepsi tyckte var perfekt. Varför ligga i valplådan när man kan ligga i sängen, vid ett tiden försökte jag sova en stund vilket inte är det lättaste med en flämtande och bäddande hund bredvid sig i sängen. Vid tretiden kom verkarna i gång och första valpen föddes vid halv sex.
Det kom fyra valpar på dryga två timmar sen blev det lugnt, mina ögon gick i kors och gubben fick rycka in och passa Pepsi och valparna medan jag tog en snabblur på en timme, efter det kunde vi konstatera att alla valpar kommit ut.
 Det blev 2 killar och 2 tjejer i Pepsis sista kull. När dessa har flyttat om en så där 8 veckor ska hon få gå i valppension, och bara var "mormor" och passa valpar när hon själv vill, men hon är en väldigt bra mamma, hon pysslar och tvättar med dom små, och ser alldeles förvånad ut om någon är missnöjd och piper, då vrider hon huvudet lite på sned och puttar valpen närmare.

 Det var en trött mamma och nöjda barn som på eftermiddagen somnade gott i lådan, Nu är det bara matte som behöver ta igen en natts förlorad sömn, men eftersom det är en så fantastisk känsla med valpning så är det helt klart värt det.
Det enda tråkiga med att valparna kom så tidigt är att jag måste jobba i veckan, kanske lite kortare dagar om det inte fungerar med barnens scheman, men kan ju vara bättre att spara ledigheten till valparna blir lite större.

I natt sover jag bredvid valplådan om någon skulle komma vilse eller inte må bra, dom har ju inte riktigt koll på läget alla gånger när dom bara är några timmar gamla,. 

Ha en bra vecka,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...