måndag 23 november 2015

Nose work

 
Har länge varit nyfiken på den nya tävlingsgrenen Nose work, jag är ju en sådan människa som oftast tränar själv, eller med kompisar, har inte riktigt tid att gå på kurs. Men ibland måste man i alla fall få en viss vägledning för att våga börja.
 
Så i går fick jag chansen att vara med på en träningsträff med introduktion av nose work.
 
Jättespännande att få se lite erfarna hundar som visade lite, samt att vi fick vägledning hur vi skulle lära hundarna, men framför allt hur jag som matte skulle bete mig, det var det där hemska ordet "timing" som stod i fokus...
 
 
Jag hade Loka med mig, för hon är den som kändes lagom tränad för att kunna prova på, först var hon lite fundersam men när hon upptäckte att dom gömt godisar under burkarna så gick nosen hela tiden, efter lite träning, så klarade Loka att lukta till sig rätt burk bland 4 st. Nu ska vi träna på med tekniken, både mattes och Lokas, hitta en bra markering, så ska vi snart börja med hydrolaterna för att se om det går att få henne att förstå när det inte ligger godisar i burkarna.
Loka fick mycket beröm av flera på träningen så det var en nöjd och stolt matte som åkte hem väldigt taggad på att fortsätta träna.
 
 
Det ska bli så spännande och fortsätta med detta....
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...