tisdag 9 september 2014

Östra Cup



Veckan avslutade denna gång med Östra Cup, efter att jobbat hela veckan, anordnat A-prov helgen innan, deltagit med 2 hundar, gått viltspårsprov med Cider på måndagen och startat på vattenprov på torsdagen, samt ordna allt praktiskt för Östra Cup, så åkte jag och Patrik till Skånelaholm på fredagkvällen för att bygga ring och sätta upp tält, vi hade även med oss hela bilen full med saker till cupen. Så när väl Östra Cup dagen kom kändes det som en lättnad, äntligen dags :-).
 
Väl på plats var det dags att plocka upp allt, gå igenom lite saker med tjejerna som skulle sköta utställningsringen, sen var det dags för utställningsdelen att starta, jag hade bara tikar att visa, ja förutom valparna vilka går sist i ringen.
 
Först ut så visade jag Zelma (Hoffedalens Fia) som är barnbarn till Pepsi. Hon gick i unghundsklass som det var 5 hundar i. Jag och Zelma placerade oss som 3:a och vann klassen gjorde Luna(Hoffedalens Flora) ytterligare ett barnbarn till Pepsi.
 
Zelma
 
Luna
 
Sen var det dags för öppenklass där hade jag anmält både Pepsi och Cider, Pepsi är ju egentligen veteran men om man ska vara med på vatten och fält så får man anmäla till öppenklass.
 
 
Då det är svårt att visa 2 hundar samtidigt i den gemensamma bedömningen hade jag lyckats värva Lee till att visa Pepsi, jag tog henne i den enskilda bedömningen men allt annat gjorde Lee med beröm. I en öppenklass med 13 fina tikar kom Pepsi 4:a med Hp, Cider kom 3:a med Hp, Zally kom 2:a med Hp och vann gjorde Monika med Peggy.
 
Fantastiskt kul med 3 av "mina" hundar på pallplats.
 
Stort tack till Lee som visade Pepsi så fint.
 
 
Sen var det dags för dom små att visa framfötterna, dom skötte sig fint.
 
Först ut var Winston (Lost'n Found Detroit Rock City)
 
Som placerade sig 3:a i valpklass 1
 
Winston
Loka (Lost'n Found Dancing In The Dark)
placerade sig 2:a i valpklass 1
 
Loka

 

Loka med dagens domare

Loka

Loka

Sen var det då dags att bege sig ut på fältet, först ut var Zelma, hon och jag har aldrig tränat i hop så hon lyssnade inte riktigt på mig, men jag fick henne att röra sig i ett ok mönster med lite blandat trav och galopp, skottet klarade hon fint men knallade i kastet, hon sprang glatt fram och tittade på duvan men nej den tänkte hon inte ta. Tyckte ändå att vi klarade det ganska bra för att vara ett helt nytt par Zelma och jag.
Pepsi var inte riktigt sig själv, smög mest runt och väntade på stora sygga vargen, men skott och kast och apport gjorde hon fint.
Cider gick fint i marken och apporterade fint.
 
På vattnet satt Zelma fint i skott och kast, hon simmade fint ut till fågeln men sen fick hon se båten och vände tvärt, den var alldeles för farlig för att simma i närheten av.
 
Pepsi var jätteduktig som vanligt, detta är ju hennes paradgren och Cider skötte sig fint men lite slarvfel, Nu har jag väldigt höga krav på mina hundar så jag tyckte inte jag var riktigt nöjd, men tror att Cider var trött efter den långa veckan med många tävlingar.
 
 När det väl var dags för prisutdelning så blev jag förvånad över att jag och Cider kom 4:a Dual Purpose Öppenklass, men hon är ju duktig på jakten och hon blev ju placerad i öppenklassen.
 
Men den mest lysande stjärnan av "mina" hundar var Zally som kom 2:a Dual Purpose Öppenklass
 
Fantastiskt kul
 
Stort grattis till Fia och Zally
 

Fia och Zally

Stort stort grattis till dagens totalvinnare
 
RLD N RLD F RLD A LP1 LP2 SEVCH Mountjoy Painted Peggy och Monika Jansson.
Monika och Peggy med domarna Siw, Camilla och Magdalena

 
 
Stort tack alla för en fantastiskt trevlig dag, stort tack till tjejerna i Östras styrelse som hjälpte till och skötte det praktiska så jag kunde starta mina hundar, tack till Patrik som satt i en båt hela dagen och kastade änder.
 
Tack till markägarna på Skånelaholm som låter oss komma dit varje år för att hålla Östra Cup.
 
Tack alla domare som jobbade på så bra.
 
Tack till Susanne Norman och Jessica Norman för fina bilder.
 
 
Ha nu en skön vecka, själv jobbar jag nu  14 dagar i rad innan jag får ledigt så det blir lite lugnt med hundaktiviteter ett tag. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...