torsdag 10 april 2014

Hur kan något som ser så lätt ut vara så svårt..



I dag var jag inbjuden att var med på rallyträning på Vabk det var ett gäng mästarklass ekipage som satt upp bana.
Jag var något sen för jag jobbade sent denna dag, så snabbt hem och byta om och hämta den uttråkade gammelhunden för vidare färd till Vallentuna Bk, 
Så i och med detta missade jag banvandringen, så det var bara att titta på dom andra och bestämma vilka skyltar jag skulle göra istället för mästarskyltarna.

Banan var väl sammansatt med mycket högerhandling, frestelse och tempoförändringar.
Pepsi var fint med, högersvängarna i högerhandlingen som hon har så svårt med gick hyfsat, några skyltar lyckades vi gå på vilket Pepsi är duktig på men man inte får göra för då blir det minuspoäng, några vändningar missförstod vi varandra, frestelsen gick super fast det var både godis och leksak.

Det är så intressant att titta på dom andra alltid lär man sig något nytt. Idag var den stora lärdomen att man alltid går frestelsen i normalt tempo, hade inte tänkt på det förut. Tänk va bra det är att träna när det är 2 rallylydnadsdomare på plats så man kan fråga om man undrar något :-)

Det känns nu att vi är på banan igen, Pepsi är med mig ganska ofta och sättandet fungerar nästan varje gång. Visst har vi mycket att träna på men det känns inte helt hopplöst längre.

Men nu börjar jag inse att den sport som kom som officiell gren för bara några år sedan och såg så lätt ut, ja kanske lite fånigt lätt ut, är otroligt mycket svårare än jag någonsin kunde tro,
Det är så mycket man måste veta, som kanske inte står i regler, som fotnedsättningar för föraren. Tempoväxlingar och sidbyten som bara ska vara där.

Tänk bara hur svår honnören är, första tanken var att få hunden att sitta/ligga still i 1,5minut är väl inget problem, men vilket svårt moment det är när man har en hund som tänker alldeles för mycket själv. för om matte bara tittar på en en lång stund så måste hon ju vilja något, och då provar man med allt man kan.

Men det är otroligt roligt och utmanande och vilken kontakt man får med sin hund och vilken glädje det är att träna men trevliga inspirerande människor.

Tack tjejer för att jag fick vara med i kväll.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...