lördag 24 mars 2012

Jaktträning

Idag har jag och Zingo varit till Norrgården hos Suzi Sundberg för första träningstillfället för i år.
Jag är ju den personen som nästan alltid tränar själv och jag har inte gått kurs på jättelänge.
Men nu har jag bestämt mig att jag måste komma iväg och träna både med instruktör och med vilt.

Jag har ju fördelen att Suzi bor ca 40 min från mig så nu har jag gjort slag i saken och bokat upp lite privatträning.

Under vintern har vi inte tränat något speciellt och det märktes då både jag och Zingo hade svårt att komma i gång, sen var det massor med viltdoft i marken och det var oxå jätte spännande. 
Både jag och Zingo var lite ringrostiga men vi fick 2 timmars fantastisk träning på både sök och apportering.

Med massor med goda råd och läxor till nästa gång åkte jag hemåt med blandade känslor....

Äntligen har jag kommit i gång...
Vilken sopa jag är att föra hund...
Varför har jag inte tränat på annat sätt....
Vad fantastiskt kul det är att lära sig nya saker....

Ett tips jag fick var att skriva träningsdagbok, bara för mig själv (inte på bloggen) lite för att reda ut alla begrepp och för att  när man väl har skrivit ner det viktiga kommer man lättare ihåg saker.

Så nu blir det träning i massor, vi har sökövningar att träna på, vi ska träna in pipan ordentligt, det ska tränas linjetag samt fotgående vilket Zingo är riktigt dålig på.
Så i veckan blir det nu fullt upp innan jag nästa helg ska tillbaka för att se om poletten har trillat ner på oss båda (Zingo och matte) eller i alla fall hos någon av oss....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

O-Kullen flyttar

 Idag var det dax för O-kullen att börja flytta Det var 3 stycken som åkte med sina nya familjer. Alla 3 kommer att bo i Vallentuna så jag f...