söndag 2 oktober 2011

En erfarenhet rikare....

I dag har jag varit i väg på jaktprov i Uppsala, jag var inlottad som 4:e reserv, så jag åkte mest för att "se och lära" bla var det en Öppenklass och det har jag aldrig sett.
Dagen började med 4 nybörjarhundar och med informationen att det fanns 1 fasan i markerna så det var bara att räkan med jakt på kanin.
I midjehögt gräs gick sedan hund efter hund och det var otroligt svårt att se om hunden hade stött kanin, om hunden hade stadga och om skytten hade träffat.
Men i mellanåt så fick vi se väldigt fina fältsök och stötar på kanin, rapphöna och en hel flock fasaner.
Otroligt lärorikt och intressant, dessutom hinner man träffa massor med trevligt hund folk och prata massor med hund.

När eftermidagen började närma sig sitt slut och alla ordinarie starter, inkl 2 reserver, hade gått kom reserv nummer 3 till start, hon fick ett fint sök på fasan, tyvärr apporterade inte hunden.
Sen var det plötsligt våran tur. Pepsi skulle gå i det värsta kanin gettot på hela gården, men man måste ju prova någon gång så det var bara att släppa på henne.
Jag fick gå i en jordärtskocks fält med plantor som var 1,5 höga, inte lätt att se vad hunden gör då, Pepsi blev väldigt konfundersam av alla kanindofter och tappade helt farten i alla fall tills hon fick en fin kanin mitt framför nosen.....
Gissa vad som hände.....
Ingen kanin och ingen hund i sikte.

Så med dagens erfarenhet så har jag lärt mig att kanin är inte det lättaste att jaga, och Pepsi tycker att det är som katter, när dessa djur finns innom räckhåll behöver man inte lyssna på matte.

Tack alla närvarande för en trevlig dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

O-Kullen flyttar

 Idag var det dax för O-kullen att börja flytta Det var 3 stycken som åkte med sina nya familjer. Alla 3 kommer att bo i Vallentuna så jag f...