söndag 1 december 2013

Inte riktigt min dag idag,

I dag var den dagen jag skulle se om det gick att lära gamla hundar sitta, och då framförallt på höger sida.
Det blev en tidig morgon efter en trevlig fest på lördagkvällen då vi firade en kompis. 
Var på plats i god tid i Södertälje, Cider gick i första startgrupp och hade startnummer 11

Det var en trevlig bana, med 2 frestelser, ingen tempoförändring, hopp, snurr, sitt ligg gå runt och stå gå runt. En hel del moment som Cider kan, och kan bra.
Men jag tror att Ciders spöke bor i ridhuset i Viksberg, hon blev låg redan i dörren till ridhuset och det blev inte bättre med tiden. Hon lyssnade inte missade svängar, på hinderbommen måste spöket ha suttit när vi kom nära så Cider gjorde ett snyggt byte bakom och gick sen på höger sida (tyvärr kommer inte det momentet förren i Mästarklass) hoppa ville hon inte alls, men på tredje försöket så hoppade hon till slut. Läggandet som jag inte torde hon skulle klara var felfritt, och snurren som hon är så bra på missade vi helt, ändå försökte vi ända fram till nästa skylt.
Så nu får vi träna och hoppas att spökena är kvar i Södertälje nästa gång jag tävlar.
Dagens resultat blev hela 32 p (70 p godkänt) så ja, inte helt lyckat.
Men vi fick återigen beröm för det fina ställande och även det fina läggandet, man får plocka fram dom positiva sakerna och sen träna på resten.

Pepsi startgrupp började med banvandring kl 13,30 och det var tur att syrran var med för när genomgången var över konstaterades det att startnummer 14 och 15 ej var där och jag var nummer 13 så det var jag som skulle börja med honören, ops, syrran fick hämta Pepsi ur bilen och jag gick banan.
Sen var det dax att börja på vår första runga i avanceradklass.
Honören var sitt framför, Pepsi är inlärd på sitt ligg i front så när jag bara stod där och tittade på henne (och sa sitt stilla hela tiden) så tänkte nog Pepsi att något var fel, matte måste ju vilja något annat så jag lägger mig ner, så där var det -10 poäng redan innan man börjat kändes det som.
Sen blev det en lång och kall väntan på att gå banan, men när det väl blev våran tur så kändes det helt ok. Banan började med 360 vänster Pepsi har lite dålig bakbenskontroll så det blev lite stor sväng, frestelse helt ok, vändning hunden åt vänster och matte åt höger (sidbyte) det moment som jag innan funderade på att göra fel då vi inte kan det och Pepsi blir lite väl förvirrad, men men varför inte göra ett försök, vi var ju där för att prova klassen, döm av min förvåning när vi inte fick ett enda poängs avdrag på det momentet. Frestelse i höger, två nos på godisburk, lite sena sitt på högersida, sidbyte framför helt ok, en för stor sväng på 270 gr vänster, hopp gick bra ligg under gång gå runt bra, skylt touch på spiralen, sen springa i mål, Det hela kändes helt ok. lite missar och lite slarv men jag var nöjd.
Jag orkade inte vänta in prisutdelningen så jag fick mitt protokoll och kunde åka hem, men först lusläste jag protokollet, det var ju inte godkänt men den stora stora missen var i honören, trodde jag fick -10 men det var lite mer det blev totalt -18 på det momentet som jag trodde var ganska lätt, men dom får inte ens vrida på huvudet under 1,5 min utan man får avdrag för varje liten rörelse, tassflytt mm.
 Så dagens resultat blev 61 poäng, helt ok tycker jag, nu har vi massor vi måste träna till nästa tävling.

Så tillbaka till frågan om man kan lära gamla hundar att sitta, ja det kan man, men i bland vill dom så gärna visa att dom även kan ligga så det kan lätt bli lite fel, men hon är så härlig min gamla Pepsi hon tycker ju alla är så kul och håller hela tiden på att krypa ur skinnet.
Vi fortsätter träningen  och hoppas att gameltanten behåller hörseln (även om den är lite sellektiv) och att vi får till sättandet på högern och att vi får till lite bättre bakbenskontroll.


Men ändå så är det ju så härligt att var i väg på tävling med flickorna.

Massor av vänner lyckades där jag missade i dag.

Carina och Deedee klarade sin 3:e godkännande och fick en ny titel RLD F
Lotta Claesson och Wera fick sitt 3:e godkännande i nybörjarklassen och fick ny titel RLD N
Helen Lindstedt med Maya fick godkänd  runda i nybörjarklassen.
Monika och Ruth var i väg till Rättvik och tävlade dubbla forts.klasser och fick godkänt i båda och har nu en ny titel RLD F
Dessutom tävlade Monika och Peggy Lydnadsklass 2 i lördags och fick i hop till ett 1:a pris

STORT STORT GRATTIS till er alla.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

O-Kullen flyttar

 Idag var det dax för O-kullen att börja flytta Det var 3 stycken som åkte med sina nya familjer. Alla 3 kommer att bo i Vallentuna så jag f...