söndag 15 april 2012

Oj vilken helg..

 SE VCH ACCOUNTS OPPORTUNITY 
"PEPSI"


GODKÄND NYBÖRJARPROV B



 Lördag morgon börjar med att jag sätter mig på sängkanten och tittar ut genom fönstret. Det kändes väldigt frestande att krypa ner i sängen och dra täcket över huvudet och förtränga det jag sett.
Ute var det minst 1 decimeter snö och mer bara öste ner. Men jag är glad att jag inte gjorde det.

Carina som skulle hämta mig ringde och bad mig åka till Fia för att vi skulle hämtas där i stället för det var inte lätt att ta sig fram. som tur var hade både hon och jag vinterdäcken kvar, i bland är det bra att vara lite seg.
På vägen stod det ett flertal bilar i korsningar och rondeller som inte tog sig framåt, men söder om stan minskade snömängden eftersom vi tog oss söder ut.
Väl framme i Nyköping var det barmark och dax för det första Nybörjarprov B någonsin, det kändes väldigt bra att det var just vi i Springer Östra som anordnade det.

Som enväldig domare hade vi SSRKs jaktansvarig på spaniel Torbjörn Augustinsson.

13 hundar var anmälda och jag och Pepsi skulle starta som nummer 7, men pga vädret var det en som kom lite senare.
Det var fina förutsättningar för prov med bra väder och fina marker.
Jag gick med och fotade en hel del tills det blev min tur då fick Fia ta över kameran så för en gång skull så fick jag lite fina bilder på min egna hund.
Pepsi och jag fick ett skogsparti som gränsade med en äng på våran lott. Lite träd, buskar och rufsigt gräs.
Pespi hade lite dåligt tempo men gjorde allt jag bad henne om, hon är helt stadig i skott och kast, lite slarvig i avlämningarna på apporten (när det är dummie, fågel är en helt annan sak)

Efter varje ekipage gav Torbjörn kritiken på en gång, han hade mycket positivt att säga om alla ekipage och då förstås om oss. Han berättade vilka starka sider hundarna hade men även  gav han tips och råd på vad man behövde träna mer på.

Efter ett längt föredrag om våra bra och dåliga sidor så visade det sig att Pepsi och jag blivit godkända.
Vilken lycka, åter igen visar hon vilken fantastisk hund hon är min älskade Pepsi.

Då Pepsi var dagens första godkända hund och detta var det första Nybörjarprovet någonsin så blev Pepsi den första spanieln som godkändes i klassen. (Visst måsta men få skryta lite :-)  )

Bara en 20 minuter hade vi vår andra godkända hund Monikas Elin (Mountjoy Nimble Nina)
och senare under dagen blev dom två jaktsprringers som var med oxå godkända.



 Kuperad terräng var det men mycket vittring i marken.

 Utmärkt markerings förmåga och stadga

 Dagen till ära hade vi lyxen att få morgonfika, lunch och eftermiddags fika servverat  för en överkomlig peng.
Vad trevligt det var att slippa äta gamla smörgåsar som man oftast har med sig, i stället blev det pitaböd med pulled  pork med grönsaker och potatispanna. Fantastiskt gott.


 Dagens domare Torbjörn och en hungrig Field spaniel
GODKÄNDA HUNDAR
King's Regal Ian, Accounts Opportunity, Mountjoy Nimble Nina, Zetastar Loyal Gyllis
Skytt/provledare Lars Persson      Domare: Torbjörn Augustinsson

För er som undrar så fick Zingo stanna hemma (pga löp) till hennes stora förtvivlan. Fördelen med hundar är ju att dom glömmer fort så hon var överlycklig när vi väl var hemma igen.

Det var inte bara Pepsi som visade framtassarna under dagen, Pepsis dotter Amber (Lost'n Found Antiqva Ambra) och Jenny debuterade på lördagen i Lydnadsklass 1. 

Jenny och Amber lyckades trots väder och vind skrapa i hop 151,5 poäng och ett 2:a pris.
Dessutom kom dom på en 3:e plats.

Stort stort grattis till er båda. Kanonbra jobbat.

Söndagen gick åt att fira våran äldsta son Henrik som fyller 17 år.

Det blev både fikagäster och 17 personer på middag.

Så så här framåt 23 tiden på söndagkvällen är det nu dax att gå och sova så man orkar ges sig i väg till jobbet klockan sex i morgon bitti.

Hade gärna haft en ledig dag i morgon men det är ju så att lite får man ju offra när man har chansen att ha så himla kul som jag har haft det i helgen.

Ha en bra vecka!

Alla resultat från Nybörjarprovet ligger ute på Östras hemsida


1 kommentar:

  1. Stort GRATTIS till godkänt Nybörjarprov B! Visst var det häftigt att bli den allra första!

    SvaraRadera

O-Kullen flyttar

 Idag var det dax för O-kullen att börja flytta Det var 3 stycken som åkte med sina nya familjer. Alla 3 kommer att bo i Vallentuna så jag f...