söndag 3 oktober 2010

Fältprov i Fjugesta

I morse kl 04,30 rigde väckarklockan, jag kan ärligt säga att jag inte sov jättebra på natten, kl 5 bar det av mot Fjugesta i Örebro för att delta i Cockerklubbens fältprov.
Väl där visade det sig att Pepsi var startnummer 1, gissa om det knöt sig i magen, men det var bara att se glad ut och släppa på hunden.
Pepsi sökte av ett område nära voljären sen gick vi vidare ut på ett fält med midjehögt gräs och små dungar av energiskog. Mitt i en dunge fick hon upp två fasaner, varken jag eller domaren såg vad hon gjorde men när vi kom lite närmare så var hon kvar och hade inte gått efter fågeln, tyvärr blev det inget skott.
Vi jobbade vidare och efter bara några slag fick hon upp 2 fasaner till och nu sköt dom men missade. Domaren (Roger Marklund) bröt där och nästa hund fick ta vid. Efter 4 hundar fick Pepsi gå på en kastapport som hon klarade suveränt, fin stadga, bra markering, full fart till fågeln och snygg apportering och avlämning.
Detta resulterade till slut i ett
2:a pris
Vilken hund hon är, hon är helt suverän, min lilla älskling.
En del av kritiken
"En trevlig jakthund som för dagen gör ett bra arbete, skulle behöva putsa till fältsöket något"
Domare Roger Marklund
Efter lunch gick jag med och bara tittade på alla trevliga hundar, markerna var jättefina och fulla med fågel, en del fick jobba ett tag men jag tror alla fick fågel.
Resan hem gick lätt, med tanke på det fina resultatet.

Lite bilder från eftermidagen.




I lördags debuterade jag och Pepsi i Lydnadsklass 1, målet för dagen var att gå till pris, visst vill man ha ett 1:a pris, men efter bara 3 veckors träning, och jag skojar inte, så lyckades vi få i hop ett 3:e pris. hon fick poäng i alla moment utom apportering, där jag inte har tränat en minut.
Nu ska vi putsa till framför allt linförigheten och försöka få lite högre poäng nästa gång.

1 kommentar:

  1. MEGASTORT SUPERGRATTIS till 2:a priset.
    Kram Monika Jansson/Mountjoy

    SvaraRadera

O-Kullen flyttar

 Idag var det dax för O-kullen att börja flytta Det var 3 stycken som åkte med sina nya familjer. Alla 3 kommer att bo i Vallentuna så jag f...