söndag 18 januari 2015

Språrträning

 
 
Plötsligt händer det!
Kom på mitt på dagen att jag skulle åka och spåra, började rota i frysen efter blod och klövar, snabbtining av blod och packa belöning, kom på att jag inte hade någon bensin i bilen så jag var tvungen att åka till Vallentuna för att tanka, kom på på vägen att jag skulle ringa syrran för att se om hon ville med, så helt plötsligt blev det en seriös spåreftermiddag i Hakungeskogen.
 
 
La ett blodspår på dryga 200 meter med 2 vinklar och ca 10 meters bloduppehåll till Loka.
 
Ciders spår blev ett ca 200 m personspår med 3 apporter
 
Syrran la ett personspår till Cava, sen gick vi på promenad med alla hundar.
 
När spåren legat till sig en knapp timme så var hundarna ganska nöjda efter promenaden  men väldigt sugna på att jobba.
 
Cava fick börja, hon gjord ett fint jobb efter dryga halvårets spåruppehåll.
 
Loka var ivrig att få spåra, hon har verkligen förstått att det är kul, hon gick fint i spåret i början men med huvudet ganska högt, men efter ett tag sänkte hon huvudet och spårade riktigt fint, hon gick av lite före första vinkeln, men väl på spåret igen tog hon vinkeln jättefint, bloduppehållet var inget problem, och lyckan när hon kom fram till klöven och belöningsburken var total. Sen bar hon klöven ända till bilen så stolt över att hittat rådjuret.
 
Cider var också på hugget, tog spåret redan innan start sen gick hon så fint hela spåret, denna gång hade jag lagt spårpinnar i spåret men toppat med lite godis då pinnträningen precis har börjat, hade även klickern med mig, och den är den bästa belöningen förutom godis så klart, så efter ha ätit godiset så fick hon ge mig pinnen. Cider har ju lite svårt att förstå det där med att det ligger saker som man ska vara intresserad av mitt i spåret, då vi bara tränat viltspår tidigare och där har man bara slutapport, men vi tränar på och lär oss att hitta saker lite här och där. Slutapporten (läs godiset) var jättekul och belöningsburken var ju där även om det inte var viltspår.
Vi fick med beröm godkänt av syrran som är lite mer kunnig i personspår än jag, detta är mitt andra sedan jag var liten och spårade med mamma och pappa.
 
Är så nöjd över dagen och hundarna samt det trevliga sällskapet.
Önskar mig en snöfri vinter så vi kan spåra vidare.
 
Lite suddiga bilder men det var lite mörkt i skogen.
 

Cider spårar

Avlämning av spårpinne

Här var det något spännande

Kan det vara godis måntro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...