söndag 5 januari 2014

Rally, kaniner och en och annan Ara

I helgen var det dax för den årliga husdjursmässan i Kista. Året till ära var det även Rallylydnadstävling (brukar vara Agility och kattutställning)
Snabbt som blixten anmälde jag bägge hundarna nöjd med att det var nära. 
En dag mötte jag en person som informerade mig om att bredvid rallybanan i Kista skulle kaninhoppningen vara. Ops, jag som har jakthundar, framför allt den gamla tokfian som älskar kaninar. Gubben undrade vad jag skulle göra om Pepsi drog och tog en kanin, ville inte ens tänka på det senariot.
I fredags tog jag barnen och åkte till mässan för att titta (Andreas hade handboll på söndagen och kunde inte åka med då) redan efter 2 timmar var man helt slut.
Hann se Amber (SE VCH Lost'n Found Antiqva Ambra) gå ett agilitylopp, hon deltog i lagtävlingen, tyvärr diskade sig laget i alla klasser men Jenny och Amber kom runt banorna 3 gånger med endast några fel. Jätte kul att det går bättre och bättre för dom.

Tillbaka till dagens rally, hade lite otur med lottningen Cider hamnade i första startgrupp med banvandring 8,00 i fortsättningsklassen och Pepsi startade i sista startgrupp i Avancerad med banvandring kl 15,00 visst hade jag kunnat byta med Cider med jag ville gärna tävla tidigt innan mässan öppnade kl 10.

Det första vi passerar när vi går in är 3 sovande kossor, Cider fick inte riktigt i hop detta med hundtävling och kossor men när hon fick se killarna i dörren så glömde hon kossorna och ville umgås med dom i stället. Vi höll oss vid banan till efter Ciders start, som gick ganska bra tycker jag, ja förutom att hon inte hoppade hindret och att hon luktade på frestelsen. Men hindret gillar hon inte så det var inte så konstigt.

Så i fortsättningsklassen blev det ett 
Godkänt resultat med 79 p för 
Cider (RLD N Accounts Vision Of Love)

Sen var det en lååååång väntan, jag tog flickorna och gick vi ut en sväng, när vi kom in igen så är det första vi möter en kanin i koppel, och sen en bur med långfjädrade hönor. Spännande värre tyckte både Pepsi och Cider. Illrarna var också höginressant.
Straxt innan start kom det en röd ara flygande i hallen, jag är jätteglad att Pepsi låg i buren, men alla andra fåglar blev lite upprörda över att inte dom fick flyga fritt, så det blev ett herrans liv, jag värre än det redan var med agilitybanan precis bredvid, dom hundarna är ju inte dom tystaste.

Så efter en så där en 9 timmar i denna stimmiga miljö var det då dax att äntra anvanceradbanan.Vi är långt från färdigtränade för denna klass, ser det som lite träning, visst vill man klara av banan med godkända poäng men när jag såg banskissen så visste jag att det inte skulle bli så bra. 

Pepsi har svårt för att backa (2 backa skyltar en höger och en vänster), hon gillar inte snurren på höger (den var med) högersvängar med sitt i högerhandling är oxå svårt för Pepsi (2 sådana skyltar) samt lite andra svårigheter, av 15 skyltar var 7 i högerhandling och 3 sidbyten.

Det var en svår bana för av 30 starter blev endast 6 stycken godkända, och kan ju säga på en gång att vi var långt ifrån några 70 poäng idag. Men honnören klarade hon med bara -2 poäng tillskillnad mot förra starten där vi fick -18. Jättenöjd med honnören i allafall. 

Nöjd var jag oxå över att Cider klarade miljön utan problem och att Pepsi inte rymde och kom till baka med en kanin eller ara i munnen, det hade troligen blivit hyfsat pinsamt och väldigt dyr apporteringsträning.

Nu har vi lite att bita i till nästa tävling som jag förstås redan anmält till. Cider ska träna hopp i 4 veckor, det ska inte finnas något som är roligare än att hoppa i Ciders liv ett tag framåt. 

Med Pepsi ska vi beta ner momenten och träna in delarna för sig, tex att sitta rakt på höger sida är prio 1 sen bygger vi på med svängar och backa  mm. så mycket hundträning blir det framöver men i dag sover flickorna gott i soffan. Dom har knappt lyft på huvudet på hela kvällen.

Grattis till Åsa Nybäck Nakell och Thilda (Hi-Design Absolute Exotic) som oxå fick godkänt i fortsättningsklassen idag,

Stort tack till alla trevliga rallymänniskor som gjorde så att mina 10 timmar på mässan inte kändes ofantligt långa, många trevliga samtal med gamla och nya vänner hann det bli.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Doftprov

 Måndagen den 25/3 åkte jag, Kir och Gin till Vällingby BK för doftprov Det var ganska få starter och alla kom i god tid så vi var klara när...